Hår, ra(”)kning, mus och kallt utan h*lvete.

Igår var det fotografering av min huvudsvål igen.. och när jag skulle lägga upp bilden på bloggen så fick jag inte det till att fungera…och jag slet mitt hår så jag höll på att bli flintis igen…

Duschade igår.. och jag fick för första gången på väldig länge använda schampoo.. ni ska bara veta hur lycklig man blir på en sådan här sak.. som andra tar för givet… för det är ju så.. att det man tycker är vardagsmat plötsligt försvinner när man får cancer.. och en så simpel sak som att tvätta håret med schampoo som man tycker är helt normalt.. försvinner… Då blir man glad när man åter igen kan använda schampoo typ.. eller kunna äta vad man vill utan att få andra smakförnimmelser.. Jag har inte vågat ge mig på köttfärssås än.. för det är det som smakat sämst.. och jag får ta det sakta men säkert… och jag har ju tiden på mig…

Det kommer en sjukhusrapport senare idag eller kanske i morgon.. för jag ska iväg i eftermiddag och träffa ”tuttdoktorn”.. och inför detta besök har jag inga förhoppningar om att det ska gå bra.. för det är lika bra att jag gör så… för då blir det inte lika hemskt ifall de säger att jag inte kan få en expanderprotes heller…

Nu när jag ändå pratar om det här med plastiken så måste jag tala om att jag fick en räkning på 80 kronor av Plastiken på Sahlgrenska.. men den ska jag bestrida.. för jag vägrar betala en räkning som jag inte känner att jag ska betala.. för det blev en mycket dyr lunch då.. och som jag knappt åt av.. eftersom jag mådde som jag gjorde… för någon vård fick jag inte.. och varför ska jag då betala 80 kronor.. det kan regionen glömma..

Måste också tala om att jag numera är vänstermusad istället för högermusad… och det har inte med den musen att göra.. utan datormusen.. jag har såna jätteproblem med min högerhand nu… neuropatin är värre än vad jag kunde tro.. jag har känselbortfall så jag kan helt enkelt inte klicka med fingret.. så jag har helt enkelt fått byta från höger till vänster hand.. och det går sakta men säkert att lära sig.. och tid har jag ju.. och detta är bara för att det ska fungera för mig… fast det tar lite tid att lära sig att köra musen med vänster.. men jag vägrar att skriva med vänster.. för det är också svårt… och det blir inte vackert med vilken hand jag än skriver med… fast jag ger inte upp.. jag målar så mycket jag kan för att hålla igång handen.. men så mycket jag har tappat..

var det ju bilden… Håret nio veckor efter avslutad cytostatika behandling…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

12 svar

  1. Ahhhh jag ser hårsvallet komma…underbart!!!!🙂

    Jag är så trött i kväll att jag nu stupar i säng….kommer tillbaka imorgon😉

    Kraaaaaaaaaam

    Jag sitter och sover vid datorn.. jag somnar så gott där…
    Kram Pys

  2. Hej Pys.
    Usch vad jobbigt du har med fingrarna.Det måste vara hemskt .Men lite ljus i allt det jäkliga , att nu växer håret riktig fint så man vill klappa dig på huvudet.
    Hoppas nu det ordnar sig med tuttdoktorn.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor..
    Ja, det ordnade sig med tuttdoktorn..
    Maken älskar att komma och ruffsa mig i håret…
    Handen och fingrarna är jobbigt.. men jag försöker att träna så mycket det bara går.. målar och målar..

    Kram Pysan

  3. Grattis till ditt nya, fina hår – och tack för att du en gång tipsade om Apotekets Hudvårdssalva, den har gjort underverk med mina supertorra hälar!

    Hälsn. och en riktigt God Jul!
    Maria

    Ja, den salvan är kanon.. finns för händerna också.. och jag hade inte klarat mig utan den.. för den är kanon.. så bra att du tycker att den är bra.. och att jag har hjälpt en person.. blir så glad..
    Kram Pysan

  4. Jätte skönt för dig =) Min mamma hade bröst cancer och fick cell****** så hon tappa allt hår hon med, och det va jobbigt för henne.
    Hoppas verkligen att du får goda nyheter hos doktorn!

    Önskar dig all lycka.
    Kram

    C-ordet är förbjudet att skriva på min blogg.. så jag sätter dit lite asterisker istället.. att tappa håret är inte så jobbigt då jag har gjort det innan.. däremot allt annat hår… det har varit jobbigt..
    Det gick bra hos doktorn..
    Kram Pysan

  5. Se där håret växer tillbaka, härligt. Hoppas din värkande kropp lugnar ned sig och så önskar jag dig en riktigt fin och lugn Jul, äta gott, må bra. Du är värd det, en hjälte är du i mina ögon.
    Hjärtekramar
    Birgitta, Carolas mamma

    Jag trodde att jag kunde ha det uppsatt på julafton.. men det gick inte.. så nu hoppas jag att det går på Nyårsafton… Åt gott och vettiga julklappar fick jag.. så jag är mycket nöjd…
    Hjälte.. tackar för dessa ord… lägger dem i hjärtat….
    Kram Pysis.. som tänker mycket på dig..

  6. Hur gick det hos läkaren ?

    Kraaaaaaaaaam

    Det gick bra.. läs inlägg om det..
    Kram Pysis

  7. Hej Pysan,

    Så fint hår du har och jag hoppas att du har det bra i juletider och att allt blir så bra som möjligt snart igen.

    Kramar och tankar

    Ja.. det växer.. får se om det blir som förra gången.. eller om det blir rakt denna gången.. för som det är nu så är det rakt.. men det kan ändra sig..
    God fortsättning på dig..
    Kram Pysis

  8. Härligt att håret växer. Skönt att detta positiva kommer nu före jul.

    Jag önskar dig från hela mitt hjärta:
    GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
    Julkramar Liba

    Ja.. lite positivt måste jag få ibland.. och inte en massa bakslag…
    Önskar dig en god fortsättning och ett mycket Gott Nytt År 2010..
    Kram Pysab

  9. Hos mig kom ögonbrynen först, sen fransarna och nu har jag 3 mm fjun på skallen, som familjen inte kan låta bli att klappa på…
    Du är tuff som orkar ge dig ut så mycket på egen hand. Jag har färdtjänst men inte rollator-resonerar de olika i landet om vem som ska få eller inte?! Jag vågar inte ta mig ut på egen hand än, om jag ramlar (vilket händer) kan jag inte ta mig upp själv.
    Hoppas det kommer smaka med julmaten, sillen jag tjuvsmakade var helt ljuvlig. Så även om man inte har samma smak som förr så kanske annat smakar bättre än man minns?
    Många julkramar
    Yvonne

    Ögonbryn och ögonfransar har kommit tillbaka.. och vilken skillnad på utseende det blir när ögonfransarna kommer tillbaka.. för plötsligt syns ögonen på ett helt annat sätt än de gjorde innan.. vad några hårstrån kan göra… och snart kan jag använda mascara igen.. Jag har rollator men inte färdtjänst… och jag vet inte varför.. det var sjukgymnasten som gick iväg och hämtade en rollator… och plötsligt kunde jag gå igen.. Skrik att du ska ha en.. för utan vrålåket hade jag inte kommit långt.. och den var med till Spanien.. och det var så skönt… Sill, gravad lax.. och skinka med senap.. hade jag inte kunnat äta för två månader sedan.. men nu.. det var som balsam för själen… Och vilken sill….
    Jag måste ha något att hålla i om jag trillar.. annars kommer jag inte heller upp.. och jag har ju min gripklo.. om jag tappar något…

    Kram Pysan

  10. Låter jobbigt med fingrar och hand. Tur du har simultankapacitet och kan växla hand🙂
    Det tar sig med hårsvallet, najs!!!

    Önskar dig och familjen en härlig Lillejul och underbar Julafton imorgon
    KRAM från mig

    Det med handen är väl det som är jobbigast.. men jag tränar flera gånger om dagen.. det som är jobbigt är att jag inte känner att vattnet är för varmt.. och bränner mig.. men nu vet jag hur kranen ska stå för att få varmt vatten men inte så att jag bränner mig.. och muskörningen börjar fungera tillfredsställande.. fast ändå knepigt att vara vänstermusad..
    Och lillejul och julafton blev kanon..

  11. Hej Pys.
    Önskar dig och de dina en riktig God Jul.
    Julkramar Lillemor.

    Hej Lillemor..
    Jag fick bra och fungerande julklappar.. och ett nageltrång.. vilket gör ont..
    Kramar i massor Pys

  12. Hej Jag är en kvinna som kom in på din blogg när jag sökte efter hur lång tid det tog att få hår efter en behandling.Det går ju rätt fort ser jag.Förstår att det är en underbar känsla när man kan ta fram schampot igen.Själv är det 3 veckor sedan jag fick min sista behandling och jag börjar förnimma lite hår.
    Jag är opererad för livmoder cancer en sort som är högmalign tyvärr( carcinosarkom).Men jag hoppas .En fråga till dig har du fått tillbaka ögonfransar och ögonbryn också.Mvh Gun

    Första gången jag fick cyto.. så tappade jag varken ögonbryn eller ögonfransar.. men det gjorde jag denna gången.. och så även håret i näsan och öronen.. gissa om det kliade när det växte ut.. hårutväxtningskli i näsan är inte direkt hälsosamt.. och många svordomar kom..
    Ögonfransarna har börjat komma och så även ögonbrynen.. men det tar tid för det håret att växa i förhållande till håret på huvudet… det växer så mycket snabbare än det håret kring ögonen.. Tog väl en månad eller så från det att håret på huvudet hade börjat komma i riklig mängd innan ögonbryn och ögonfransar började komma så smått.. man ser det som ett svart streck som man har kring ögonen.. som om man hade målat ett sträck med en kajalpenna.. och då en tunn linje…

    Kram Pysis

Kommentera

