Så var den beställd och bävan inför ”kistan”

Idag har maken beställt vår resa.. så nu bär det av till Tossa de Mar i höst igen.. Jag älskar Tossa.. Det är lugnt och skönt där.. och inte alls som grannstaden där discoteken ligger på rad.. Jag vill ha lugn och ro om jag åker på semester och åker inte för att gå ut och roa mig.. Tossa har ett disco.. men det är stängt sedan långt tid tillbaka.. och det är så skönt så att åka dit.. och samla kraft och ladda batterierna som behövs i höst när det blåser och regnar och man kan sätta sitt och minnas tillbaka… Till dagarna i Spanien… och vi bor på ett riktigt mysigt familjehotell.. förutom sängarna som är lite hårda.. men man kan inte få allt…

är det de där med ”Kistan”.. Jag hatar den.. och den där helvetes apparaten ska man in i dagen efter det att man har fyllt år.. hade jag fått födelsedagen hade jag vägrat att kliva in i skiten… Jag hatar korset man ser… och jag hatar kanterna man känner… jag hatar hela skiten… att man sen är bunden till sjukhuset i tre timmar är heller inte kul.. Jag hatar kistan.. och sen ska jag tillbaka för att få veta resultatet av tiden i kistan.. och bara de tankarna kan få mig att nästan krypa ut ur skinnet.. för det blir jobbiga dagar från den 12 till den 20 då återbesöket är inplanerat… Det är då jag kommer att få veta hur mina små vänner har det.. och jag vet hur stor en metastas kan bli bara genom att man tänker på den… för är den en centimeter och man tänker på den i fem minuter så är den plötsligt stor som en normal kastanj.. och efter ytterligare tankar så är den som en golfboll.. och sen dröjer det inte länge förrän den blir en tennisboll, handboll, fotboll, medicinboll.. för att sluta som en pilatesboll.. och de är inte fyra (4).. utan fyrtiofyra (44).. nej, just de.. de är ju fyrahundrafyrtiofyra (444)… små vänner jag har.. och de är döda… nä.. halvdöda.. de är livsdugliga.. nej, vakna… Nä.. tror inte det.. de är pigga… nä, de är jätteaktiva och skickar ut x antal små nya vänner var 10 dels sekund… så många blir det.. jag kommer snart att se ut som en stor metastas….

Nä.. nu måste jag göra annat för att tankarna ska inte få ta överhand..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

7 svar

  1. Hej Pysan!
    Jag är urusel på att kommentera nuförtiden, men jag läser hos dig fortfarande och följer dig här lite på avstånd. Jag såg att du inte dricker öl längre, så jag kan ju inte precis skrika ”Skål ta mig fan” så det ekar här i bloggväggarna” 🙂 Men jag kan i allafall säga att det var värst vad ditt hår har satt i gång att växa!! Och det är toppen att ni har bokat en ny härlig resa som ni kan se fram emot, och som kommer ge dig massor med energi!
    Åsså till sist, så lämnar jag förstås en stor go kram till dig!!!!
    KRAAAAAM!!!!!

    Jag har haft världens bloggtorka.. fast det konstiga är att jag har haft lika många sidvisningar som om jag bloggar.. och jag kan tydligen inte ha blogguppehåll.. för då tror trollen att jag har ställt tofflorna… återgått till en andlig dimension..
    Har inte heller orkat läsa bloggar… så jag är glad att jag börjar få tillbaka glädjen av att blogga..
    Kram Pysis..

  2. Skönt att ha en resa att se fram emot!

    Ja.. och det ska bli såå skönt så..
    Kram Pys

  3. Hej Pys.
    Vad trevligt med en resa att se fram emot. Särskilt som man inte vet om sommaren regnar bort. Det är du verkligen värd.
    Fy för den lede, inte underligt att du hatar den där där kistan och sedan att vänta på svaret .Det är hemskt ,men får tro att det skall gå fint.Skall hålla tummarna hårt som bara den.Det är konstigt när man går och tror det värsta så får man ont både här och där,sen släpper det .
    Önskar dig lugna och fina tankar! Håret det är finemang.
    Kram Lillemor.

    Hej Lillemor…
    Vi var i Tossa förra hösten och trivdes kanon… både med hotellet och själva byn.. och detta året ska det bli extra kul.. för vi har en överraskning till sonen.. för Svärföräldrarna och en av kusinerna åker med ett bolag och vi med ett annat.. så han vet bara att de ska till Spanien men inte att det blir samtidigt med oss.. och det ska bli kul när de knackar på vår dörr.. och där står de…
    När det gäller ”Kistan” så går det faktiskt fort denna gången att få besked.. jag har alltid fått vänta så länge på besked.. så det är så skönt att det bara är 6 dagar…
    Jag lider av stresshuvudvärk… och det yttrar sig som så här.. jag får inte huvudvärk när jag stressar.. utan det kommer som ett brev på posten dagarna efter jag har stressat… och därför har jag lärt mig att för det första inte stressa.. för det andra att slappna av.. och meditation är väldigt effektivt… har fått lära mig en otroligt bra sätt att försvinna in i det medvetna..

    Kram Pys

  4. Herre jesses vilket namn låter inget vidare det där att ligga stilla så länge. Nåt sånt fick aldrig Carola göra men de finns väl inte överallt antar jag vad du får gå igenom men så klart hoppas jag inget mer har hänt än att du blir bättre. Håller tummarna det kan du vara viss om.
    Styrkekram
    Birgitta, Carolas mamma

    Det är jag som kallar den för ”kistan” eftersom taket kommer fem centimeter ifrån nästippen.. och de fäller upp små kanter.. och man känner denna och så det där med taket.. sen är fötterna fast tejpade vid varandra.. och bara det få mig till att känna mig instängd.. och att jag kan tänka mig att det är så att ligga i en kista… jag använder detta hemska ord för något som jag tycker är hemskt.. för med ont ska ont förgås.. och det är förbannat läbbigt att ligga i den där apparaten… och det är nästan så att de får ge mig lugnande… *ryser* bara vid tanken på att jag ska göra det… för det blir värre och värre… och det är femte gången jag gör denna typ av undersökning.. fast samtidigt är jag glad att den finns.. för den fångar upp metastaseringen mycket fortare än en vanlig röntgen skulle gjort…

    Kramar i massor..
    Pysan

  5. Hej!
    Innan DT röntgen fick jag dricka hemma allt kontrast
    bara för att jag ville inte sitta där i två timmar
    min man fick hämta den från sjukhuset några dagar innan
    Ha det bra
    Mvh. Vera en till med cancer

    Hej Vera..
    För det första så tycker jag att du har ett mycket fint namn…
    Jag ska göra en så kallad skelettscint.. varvid de sprutar in radioaktivt ämne i kärlen på mig som tas upp av skelettet och då kan man se mina metastaser… DT (eller CT) tar man på de andra organen.. fick göra det när metastaserna syntes.. och det var över lever och lungor.. och då får man kontrast insprutat i kärlen… och så ska man andas och hålla andan…
    Detta har jag också gjort.. men den apparaten är rena barnleken i förhållande till scinten.. för att inte prata MR (Magnet Röntgen).. det var det värsta jag har gjort tills jag fick lugnande.. jag kände direkt att det inte gick.. och var nära att krypa ut ur apparaten.. för de fick inte ut mig så fort som jag velat.. Sen fick jag lugnande.. och då gick det galant att göra MR…

    Kram Pysan som faktiskt heter Vera IRL…

  6. Säger som Tizzel, urusel på att kommentera likaså blogga själv.Nu börjar det ta fart igen och inser att om jag bloggat hade jag antagligen mått bättre, det är ju terapi.Tack gode Gudinnan för bloggen och alla underbara bloggare, räkna dig dit!
    Fy fan vad du är bra Pys, *rufsar henne lite i håret och en stor omfamning*

    Gose dig då… får gå in till dig vid tillfälle och läsa ikapp mig.. för jag kan tänka mig att mycket har hänt hos dig också..
    Kram i massor..
    Pysis som också tackar Gudinnan för bloggen och att jag faktiskt började blogga.. för man får ur sig môe skit.. som de säger häruppe…

  7. Hejsan! Jag kommer inte ihåg att jag tyckte det var så äckligt med ”kistan” jag är tillräckligt korkad att jag kan koppla bort precis, det har ju varit en bra egenskap efter cancerbeskedet, men jag var mer nervös för när de skulle spruta in den radioaktiva vätskan att nålen skulle va för grov!!!och när det gick bra glömde jag nog allt annat obehagligt!!! Jag var inne o kolla sidan om Tossa del Mar, verkar va ett riktigt smultronställe på jorden. Härligt Pysan! Kramar Gunsan

    Stickrädd är jag inte.. däremot lider jag av klaustrofobi och det kan ställa till det.. för ”kistan” är inte så rolig då kan jag meddela…
    Tossa är kanon.. för det är lugn och ro jag söker på semestern.. inte festa och disco.. det finns det gott om på hemma plan..
    Kram Pysis..

Kommentera

