I morgon är det över

Ikväll sänds galornas gala… Rosabandet..

Jag har bestämt mig för att inte titta..

Jag orkar inte.. För det är för jobbigt..

Fast detta är glädjande… att forskningen går framåt

En som uppträder ikväll är Anastacia.. om henne kan man läsa om här..

En annan kändis har också haft bröstcancer och det är Nanne.. hon uttalar sig i Aftonbladet idag och den artikeln kan du läsa här

På slutet säger Nanne så här, jag citerar:

– Men samtidigt ska man komma i håg att många måste ta bort ett helt bröst. Det kan vara väldigt jobbigt, särskilt för unga tjejer. Det blir då en annan kamp, säger Nanne, som också påminner om kampen mot prostatacancern.

– Det är viktigt att vi inte glömmer bort den. Den är minst lika viktig.

Det att ta bort ett bröst är inte bara jobbigt för unga tjejer.. Det beror på hur man känner sig.. jag känner mig inte hel… Jag vill ha en ny tutte.. så den kampen har jag.. och jag för en dubbel kamp.. för jag måste också kämpa för att få den operation jag vill ha… och det är inte kul det heller.. för man måste vara stark… fast man har genomgått det man har så måste man ha styrkan att fortsätta kämpa för vad man vill ha.. och ändå kämpar man fortfarande med själva sjukdomen..
Jag kämpar varje dag med mina leder.. de är torra.. de gör ONT.. men jag fortsätter att kämpa på.. och jag vägrar sluta käka mina Aromasin…

Tyvärr i allt detta med Rosabandet så glöms en cancerform bort.. som är lika viktig… För det pratas om prostatacancer.. och det talas om bröstcancer.. men livmoderhalscancer då.. eller rättare sagt gyn-relaterad cancer överhuvudtaget.. det är minst lika viktigt…

Vi måste våga prata även om dessa sorterna.. för där är det tyst… Det är bra att forskningen kring brösten är så bra.. men det som finns på insidan…
Är det för att det inte syns som man inte pratar om det.. är det för att det bara är KVINNOR som får det här… För bröstcancer kan faktiskt även män få.. och brösten syns.. och de gillas av män…
Är det så.. att bara för att man inte ser livmodern, livmoderhalsen och äggstockarna.. så ska man inte prata om dem.. och framför allt inte att man kan få cancer i dem.. Fast även unga tjejer drabbas…

Nu tycker jag att vi börjar prata om detta.. inte bara rosa band och blåa band..utan också GRÖNA band…

För all cancer är viktig.. vart den än sitter…
Av de som får livmoderhalscancer så dör HÄLFTEN.. mer forskning dit..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Ett svar

  1. Först och främst: Jag är ledsen att du blivit sjuk, och jag är glad för att det ändå verkar gå realativt bra för dig. Du ska se att du kommer att bli helt kurant, och få slippa Exemestanet som gör dina leder jävliga!

    Jag passar på att hålla en tumme för att du får den rekonstruerande operation du vill ha.

    Men för att sen komma till livmoderhalscancern som du också kommenterade på min blogg: Den glöms väl ändå inte bort? Från och med nästa år ska alla tjejer i mellanstadiet vaccineras (ett ekonomiskt jätteprojekt), och även om det enligt SCB är 40% av alla som drabbas som också dör inom tio år så får du sätta det i relation till bröst- och prostatacancern som du ju jämförde med. Nästan 90% av alla med bröstcancer överlever, men det innebär fortfarande att drygt 700 pers dör. Ännu många fler dör i prostatacancer (vilket dock är svårare att sätta exata siffror på, pga den ofta höga åldern och dåliga allmäntillståndet hos pat), så det är faktiskt förståeligt att livmoderhalscancer med sina ca 150 döda per år kommer i skymundan.

    Man skulle vilja hjälpa alla, men ibland måste man nog tyvärr prioritera. Hade jag fått bestämma i en perfekt värld så hade ALL cancer helt enkelt fått all den uppmärksamhet som krävts för att rå på den.

    Tack för din kommentar förresten! Svarar på min egen blogg också.

    /jag.

    Pys svarar:
    Det jag menar är att forskning behövs även på gynrelaterad cancer. Den glöms bort. Jag vet att det är vaccination på gång då jag har töser som kommer att bli vaccinerade. Jämför man dödligheten: 7000 kvinnor får bröstcancer 1500 dör.. 400 får livmoderhalscancer och 200 dör… Då är det något som är fel…

    Problemet som jag ser det och även det som mina cancersystrar säger är att det fokuseras på bröst och prostata.. men de gynrelaterade talas det knappt om.. de har ingen gala.. ingen vet om de gröna banden etc.

    Kram Pys

Lämna en kommentar