Risken med implantat

Läser idag i Aftonbladet om riskerna med bröstimlantat.

De påtalar så mycket att man inte ska göra för stora tuttar… och att man ska ha de där implantaten i många år..

Fast de glömmer att ta upp en vikig aspekt.. Det där med bröstcancer..

Ni får ursäkta mig.. att jag kanske läser sådana här artiklar med andra ögon än andra… jag har min historia.. och jag vill att om de skriver om det här med implantat att de också tar upp det där med bröstcancer..

Det är nämligen svårt att se på en mammografi om där finns någon liten cancerjävel i bröstet.. även dem minsta lilla knuta kan göra att man blir dödligt sjuk..

Hur kul är det på en skala att operera in vackra implantat.. och efter ett par år gå där med ett bortopererat bröst och skallig… och att hela tiden veta om risken att man kan få cancer i den andra tutten??

Jag vet inte om plastikkirurger tar upp det här med bröstcancer och risken att tumörerna inte syns på mammografin med de kvinnor som kommer och vill ha nya fina tuttar..

Om de inte gör det så tycker jag att det är en skam.. Ska man ha implantat så måste man veta hur det blir med mammografin.. för bröstcancern kryper ner i åldrarna…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

18 svar

  1. Hello lilla Pysan! Visa ord från en klok kvinna! Man skall heller inte glömma dem som får tumörer som inte syns på mammografin. Min var 2,5 cm och hade den inte suttit så den kändes hade de inte hittat den. Så bakom ett inplantat vet i fåglarna!! Kram från gunilla

  2. Jo det är skamligt om de inte tar upp risken för att knutor osv inte kan ses på mammografin pga inplantaten. Dock tror jag att alla som gör en sådan plastikoperation är väll medveten om riskerna.
    Men så har vi då en grupp kvinnor (de behöver inte vara i 20 årsldern utan de kan vara bra mycket äldre) som mår jättedåligt för att de har små bröst och är missnöjda med dem. Faktum är att man kan må så dåligt över något sånt att man inte vill annat än att dö. Och det är ingen rolig känsla och jag säger inte att den ska jämföras med cancer, men den kan vara mycket smärtsam.
    Om det då finns ett alternativ så kanske man får välja. Ta risken eller inte. Man måste inte bli drabbad av bröstcanser, risken finns men det måste inte ske.

    Jag har full förståelse för att kvinnor idag väljer att göra en bröstoperation faktiskt. Jag tror heller inte att allt går att lösas bara genom att prata med en psykolog. Många som gör plastikoperationer som är vanligt folk gör ju det inte impulsivt.

  3. Josefine: Jag ska till plastikkirurgen på fredag. Jag ska få en ny tutte.. och jag vet exakt vilken operation jag vill ha..

    Ok, den är dyrare.. men jag tror nog att om man erbjuder de kvinnor som tycker att det är psykiskt jobbigt med för små bröst, dem operation jag vill göra.. så är det så lätt att göra mammografi sen.. istället för att stoppa in en massa främmande material i kroppen..

    Kan också tala om att innan jag fick min cancer så var jag inne på att operera mina tuttar.. För att de var små…

    Det finns hela tiden positiva och negativa saker med allt.. positivt med små bröst är att man slipper ont i ryggen.. och det negativa är att de är så små.. men det med att de är för små?? vem har satt normen??

    Jag har hur mycket som helst att säga i denna fråga.. så jag kommer säkert att återkomma..

    Kram Pys

  4. Hej du. Jag tror tyvärr att det har blivit lite så att många unga tjejer tror att det är lika ”lätt” att skaffa bröstimplantat som det är att stoppa strumpor i behån. De verkar inte ha greppat att det handlar om en full operation (som alltid är något stort och riskfyllt, speciellt då narkos är inblandat) och definitivt inte att dessa alltid kan komma med allvarliga konsekvenser.

  5. Mia: Nä.. men då måste någon tala om det för dem..

    Om någon vill ha nya tuttar.. då måste läkaren tala om även nackdelarna.. och i denna artikel sa inte plastikkirurgen någonting om detta jag tog upp…

    Kram Pys

  6. Tror tyvärr du missar min poäng här. Jag talar om de tjejer som mår så psykiskt dåligt att de vill dö för att de inte trivs med sina små bröst.
    Jag tycker absolut att man ska se det som ett alternativ då om man tycker attd et faktiskt kan rädda ens liv.

    Och sen är det ju så att om man gör ett sånt här ingrepp så lär man vara väl påläst om vad som kan hända mm. Tror inte man gör det lättvindligt.

  7. Josefine: jag har inte missat din poäng… jag talar om en annan typ av operation.. som inte inbegriper implantat.

    Om patienter skriker tillräckligt högt.. så kan man göra den operationen istället för att trycka in en påse av ett ”för kroppen” okänt material…

    Det är detta jag vill säga…

    Är man påläst om bröstoperationer så vet man också att lambå operationer finns..

    Då är det bara att sätta sig ner och diskutera vad som är mest positivt..

    Kram Pys

  8. Annars håller jag men Josefine, jag tror att bröstimplantat kan vara ett bra alternativ för de kvinnor som mår väldigt psykiskt dåligt över att ha väldigt små eller inga bröst. De kvinnorna brukar ju inte heller stoppa in jättestora implantat utan bara tillräckligt för en vanlig B-kupa.

    Men man ska nog vara gammal nog, alla har komplex när de är runt 18 och precis över.

    Man får ju hoppas att de flesta kirurger iallafall i Sverige tar sitt ansvar och imformerar ordentligt, eller att kvinnorna själva tar reda på den information som finns.

  9. men=med

  10. Mia: Det är kirurgen som ska tala om vilka alternativ som finns, och även h*n som ska tala om vilka risker som finns…

    Det jag reagerar på är att det bara talas om Implantat.. när det faktiskt finns andra typer av operationer…

    Risker finns alltid.. Bröstcancer är en.. att inte kunna amma är en annan.. Även om tösabiten säger att hon aldrig kommer att amma så vet hon inte hur det är den dagen hon väl får en bebis…

    Kolla länken som finns i inlägget om implantaten och fortsättningen..
    För är det så att man mår psykiskt dåligt av för små bröst.. så kan man faktiskt i länken som jag har lagt in se att det finns alternativ till implantat.. som dessutom gör att brösten kommer att se betydligt normala ut…

    För det får ni hålla med mig om.. att har man implantat så syns det…

    Kram Pys

  11. Pysan – Att skaffa implantat eller inte är i slutänden ett personligt beslut och jag tror inte att någon av oss har rätt att döma dem som gör det valet. Man kan bara önska att de valt rätt väg och det är synd att de inte oftare kan hitta alternativa lösningar, det innebär ju fler valmöjligheter och det är ju alltid positivt.

    Att implantat alltid syns är en vanlig svensson-fördom. På en kvinna med ett normalt lager underhudsfett, som skaffar normalstora implantat (runt b-kupa) så syns det faktiskt inte. Implantaten smälter naturligt in i övriga brösthuden.

    De kvinnorna är fler än man tror och du har säkert själv mött några utan att någonsin kunna gissa att de har gjort en bröstförstoring.

    Anledningen till att folk tror att implantat alltid syns är för att de sett vulgoexemplen, kvinnor som lagt in implantat som är dels för stora för deras ram, eller kvinnor som tränar hårt så att mängden underhudsfett på dem är så liten att implantaten får en markerad ”kant”. Det gör också jättestor skillnad i utseende om implantatet ligger över eller under bröstmuskeln.

    Jag lovar dig, ett par fina normalstora implantat på en ung kvinna med en normal kropp kan du inte upptäcka även om hon står naken rakt framför dig.

    (Kan lägga till här att en av mina väninnors far är i plastikbranschen, ifall någon undrar hur jag har bröstkoll, haha.)

  12. Ps. Det enda sättet det nästan alltid syns på är om kvinnan ligger ned, eller på sidan, eftersom implantat inte rör sig lika skvalpigt som vanliga bröst.

    Men de flesta går ju runt upprätt ; )

  13. Mia: Det var ju de där extremfallen som fick igång den där artikeln.. och då tycker jag att man faktisk ska ta upp riskerna..

    För du kan ju fråga din expert om knölar syns när man har lagt in en kudde med silicon.

    Jag har en siliconis här hemma.. jag vet hur de ser ut.. och hur de känns.. i alla fall en sån protes som man får efter mastektomi.. och de är inte direkt naturliga…

    Jag har heller aldrig dömt någon för att vilja ha bröst man är glad över.. de jag dömer är de som skrev artikeln.. för de om något talar inte om hela sanningen och då får jag döma.. eller hur.. rätt ska vara rätt…

    Mia, jag vill också tala om att det finns andra vägar.. man behöver inte ha implantat.. det finns andra typer av bröstoperationer.. läs alla mina inlägg om implantat…

    Kram Pys

  14. Jag är en av de tjejer som alltid haft komplex för mina små bröst. Börjar närma mig 30 nu och har äntligen slagit till och bokat tid för en operation.

    Min kirurg var väldigt bra på förkontrollen och sa omedelbart att han gör bara implantat innanför bröstmuskeln för att eventuell bröstcancer ska kunna upptäckas och för att om man lägger utanpå muskeln så blir bröstet snabbt hängande. Det är ett större ingrepp och det tar längre tid innan resultatet blir bra men fördelarna uppväger.

    Eftersom jag är smal och inte har så mycket underhudsfett var han även noga med att poängtera att implantaten måste vara små, för att det inte ska vara onaturligt.

    Jag blev lättad över det han sa, flera jag känner har blivit övertalade att ta större implantat än de tänkt för att läkaren sagt ”Du vill väl inte ångra dig att du gjorde dem så små” De har även fått höra att det blir snyggt snabbt om man lägger utanpå muskeln och det gör inte lika ont som under.

    Jag vill ha implantat och har tänkt på det i över tio år, har läst det mesta och nu är det dags!

  15. Marie: Då får jag gratta dig då.. själv ska jag till plastiken i morgon.. min enbröstade väntan börjar se ett slut…

    Du har också, vad jag förståt, en bra läkare..

    Kram Pysan.. och vi kanske ska skicka bilder till varandra sen.. på våra olika resultat.. *asg*

  16. Naturligtvis inte roligt alls, men jag var medveten om detta nöär jag opererade mig & skulle jag få bröstancer utan att veta om det får jag väl skylla mig själv?! =) Dock har jag för mig att det även är så att om man säger till att man har implantat i brösten då man går på mammografi, så utför de undersökningen på ett annat sätt för att leta reda på eventuella tumörer. Det där som marie skrev om bakom [innanför] muskeln har jag också hört. Jag tror inte att bröstcancertumörer hamnar bakom bröstmuskeln, fast jag är ingen expert på området så du som har erfarenhet kanske kan kommentera det.

    I alla fall så är det helt sant att många kirurger är dåliga på att informera om detta med bröstcancergrejen, för det är ju ändå rätt många kvinnor som kommer att drabbas av bröstcancer? Lyckligtvis informerade min kirurg om det & tjejer som tidigare opererat sig.

  17. När man får inplantat efter en bröstcancer då lägger de oftast inplantatet bakom bröstmuskeln alltså bakom själva bröstkörteln. Och det gör de flesta plastikkirurger även vid en vanlig bröstförstoring så då är det inget problem vid mamografi.
    Nöjd med min silicon valley.

  18. Hejsan trevlig blogg du har här, läser den så ofta jag hinner och kan.

Lämna en kommentar