Klimakterihäxa

eller historien om hur man ”Svettas som en gris”…

Klimakteriet är en sak som kvinnor kommer till i åldern 45-55 år om man är normal… Men alla är inte som regelboken säger.. utan det finns alltid något undantag.. antagligen uppåt eller neråt…

Idag kan vi läsa om Camilla som höll på att bli helt knäckt.. bara för att hon hade hamnat i klimakteriet och inte förstått varför hennes kropp var som den var..

Klimakteriet är menopausen… och alltså då som kvinnan slutar att ha mens.. och är inte längre fertila..

Camilla har tur.. det finns behandling för henne.. i form av tabletter med det kvinnliga könshormonet östrogen… och är det så att hon vill ha lite livat i sängen och det är lite torrt så finns alltid glidmedel och östrogen som kan läggas lokalt där det behövs…

Jag är också i klimakteriet.. och som jag skrev igår (här) då jag bara tog upp mitt humör så ska jag idag berätta om mina svettningar..

Jag har svettningar.. sådana som man inte tror är sanna… när det rinner om en… och nu säger jag rinner.. för det rinner…. och så då när man tar eld.. när man känner sig så varm att man inte vet vart man ska ta vägen… och lite svimfärdig…

Detta händer gärna när man står i kön i någon affär…. eller sitter på bussen eller mitt i natten…
Jag har löst det genom att ha dubbla underlakan… så jag river bort det översta om jag svettas så mycket… och över mig har jag en filt i ett påslakan och så ett extra påslakan mellan filten och mig… så det är alltså om man ser det i genomskärning nerifrån:

Madrass, lakan, lakan, jag, påslakan, filt i påslakan…

Jag vet inte om mitt klimakterium är värre än någon annans.. eftersom jag aldrig har haft det innan.. men jag kan tänka mig att den är lite värre eftersom jag har gått in i den rent medicinskt… och då vet man att det inte blir helt och hållet naturligt…

Sen vill jag varna Camilla lite.. eftersom hon äter östrogentabletter så finns det en större risk för henne att få cancer.. jag undrar om läkarna har informerat henne om det.. För jag vet hur dåliga läkare på att informera om sådant…
För jag själv fick en chock när jag fick tamoxifen och det visade att det fanns en biverkning som hete livmodercancer.. äta en tablett för att slippa en cancer och få en annan.. vilken reklamslogan för Tamoxifen…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Lämna en kommentar