Risk för cancer kontra vaccin

Läser idag på Aftonbladet om vaccinet mot livmoderhalscancer.

Jag får lite tankar om det här.. Nu ska vi se.. ca 450 kvinnor drabbas av livmoderhalscancer varje år.. och av dem så dör det ca 150… Alltså överlever ca 300… så långt är allt väl…

När det då gäller bröstcancer så drabbas mellan 6500-7000 kvinnor varje år.. och ca 1500 dör.. Ska jag då fortsätta med statestiken så är det var 9-10 kvinna som drabbas av bröstcancer… Statestiken på livmoderhalscancer är alltså ännu mindre… eftersom det är färre som drabbas…

Nu kommer då larmrapporter om att 19 kvinnor har dött sedan de fick vaccinet… och jag börjar undra om det då är värt att vaccinera sig.. risken för att få livmoderhalscancer är mycket lägre än om man skulle få bröstcancer… och är det då så att man är skräckslagen för att få cancer så är det nog inte statistikt stor chans att få just livmoderhalscancer.. risken är mycket, mycket större att man som kvinna ska få bröstcancer.. och där finns inget vaccin än… och lär nog inte finnas än på många år… för bröstcancer är så individuell… För risken finns att man faktisk dör av själva vaccinet… fast risken är ännu mindre…

Men lagen om alltings jävlighet måste man också ta med i beräkningen…

Vill man nu slippa att råka illa ut så är det så att det finns något som heter cellprov. Varje svensk kvinna kallas vart tredje år på dessa prov.. hittar de då cellförändringar så blir man kallad ännu tätare..

Går man iväg och gör de här proven, som faktiskt många kvinnor stuntar i, så kommer säkert antalet livmoderhalscancer att sjunka också.. utan att man behöver ta ett vaccin och kanske dö av vaccinet.. eller tänker jag fel nu….

Så nu svenska kvinnor.. ta era cellprov.. det kostar 100 kronor (iaf i det landsting som jag bor i) och är en mycket billig livförsäkring.. tyvärr finns det inget vaccin mot bröstcancer.. så där gick iaf jag bet….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 svar

  1. Vi står just i begrepp att vaccinera yngsta fröken men jag drog onekligen öronen åt mig när jag läste artikeln. Nu vet jag faktiskt inte om vi ska avstå?

    Själv går jag på regelbundna kontroller och mer kan jag inte göra. Men jag förstår inte hur det finns kvinnor som väljer att inte bli undersökta. Jag har inga garantier för att komma undan och har behandlats för cellförändringar en gång men för mig är det en självklarhet att gå dit!
    Ha en bra söndag!

  2. Jag lyssnade som vanligt på morgonnyheterna i fredags och då må ni tro att kaffet höll på att hamna i fel strupe. De bertättade nämlligen att risken att få äggstockscancer minskade med 60% om man hade ätit p-piller i tio år! Det må så vara, men är det inte på sin plats att tillägga att en viss risk för bröstcancer ökar? Eller är det jag som är en överkänslig tamoxifenknaprande numera klimateriekvinna som överreagerar?

  3. det är nog bättre att gå på årliga kontroller istället för att vaccinera sig….

    hoppas allt är bra med dig Pysan….

    Kram

  4. Måste erkänna att jag inte går på de där testerna. Det är jobbigt nog att träffa läkare när jag verkligen måste.

  5. Jag blev faktiskt jävligt förbannade när jag hörde nyheterna. 19 döda kvinnor!! 19 människoliv pga ett vaccin! Det är inte okej! Det är fanimej inte okej någonstans. Och det värsta är att de fortsätter vaccinera som inget hänt.

    Hade det varit 19 män som kolavippat pga samma orsaker så hade vaccinet dragits in och man hade forskat vidare om dödsorsakerna. Men nu.

    Jag är för gammal för det där vaccinet, men har en tonårig dotter. Funderade på om det kunde vara ett vettigt alternativ, som ett skydd inför framtiden… Men HELL NO!!

    Sen kan dom skriva att miljontals vaccinerade har klarat sig. Men det skiter jag i. Jag tänker bara på de 19 kvinnornas anhöriga….

    P.S när det gäller min egen dotter så är det regelbundna kontroller som gäller istället…ända tills de forskat fram ett vaccin med NOLL döda…

Lämna en kommentar