Jag bara Älskar att blogga

Jag gör som de andra bloggbrudarna (Tonårsmorsa och Mymlan/Sofia)..

Jag måste också få säga vad jag tycker om Elisabeth Höglunds krönika i Expressen om bloggar…

För det första så gillar jag inte hennes påhopp på Linda Rosing…

En sån är Linda Rosing. När jag vill plåga mig riktigt mycket, brukar jag gå in på hennes blogg och läsa.

Jag kan faktiskt inte förstå att man kan skriva så om Linda som Elisabeth gör.. För Linda skriver precis som de flesta ”modebloggar” gör… fast ibland är det lite mer lyx och flärd över Lindas blogg.. Att bara jämföra bloggar.. det går inte.. det är som att försöka ge sig på att jämföra människor.. för vi skriver olika allihop… vi är olika personligheter.. och det ska vi väl vara glada för… Är det så Elisabeth att du inte gillar Lindas blogg.. gå inte in och läs där då.. bry dig inte om att den finns…

Elisabeth skulle bli helt förskräckt om hon kom in och läste min blogg.. om hon ny tycker det är så förfärligt att blogga under sin förlossning som Hannaha Graaf gjorde… för här bloggar jag när jag får cytostatika.. och jag visar upp mina ärr efter där mitt bröst satt.. och hur blå och vacker man blir när man just har opererat in en port-a-cath…

För att fylla ut resten av tiden brukar jag gå in på andra halvkändisars bloggar och läsa om deras våta fester, krogbesök, bjudresor och releasekalas med tillhörande nattligt fylleri.

Detta säger en hel del om Elisabeth själv.. hon är så nyfiken.. hon vill gärna vara med om allt detta… för hon själv är ju en halvkändis nu när hon varit med i ”Let´s dance”.. men det är ingen som bjuder in henne… och då blir hon lite putt och måste gå in och läsa vad hon själv missade….

Jag tycker naturligtvis inte så här. Tvärtom. Den fråga jag vill ställa är, varför så många i dag lägger ut hela sitt privatliv till allmänt beskådande på nätet? Har folk inget behov av en ”privat sfär” längre? Varför ska allt i ens liv vara tillgängligt för alla? Fick dessa bloggare inte tillräcklig uppmärksamhet, när de var barn? Eller finns det andra motiv?

Nu ska jag svara på detta Elisabeth.. Jag är en kvinna som fick bröstcancer.. istället för att spy ut allt skit som jag samlar på mig iform av tankar över min älskade make så började jag att blogga.. här kan jag värka ur mig precis all skit som samlas i huvudet på mig… så inte jag ska plåga familjen med att vara sur och må dåligt… för den bästa terapin är att skriva av sig… Att det sen blir väldigt privat får människor som läser min blogg ta… för det är en sjukdom som är privat.. och som inte många pratar om, mer än i oktober.. och knappt då.. Jodå.. jag har mina privata saker som jag aldrig skulle lägga ut på bloggen… Dessutom tror jag att jag har hjälpt någon som hamnat i samma situation att förstå sjukdomen.. och att det inte är kört…
Min barndom är för privat för att jag ska skriva om jag fick tillräckligt med uppmärksamhet då… och det ska du bara skita i…

Ja, pengar. En del bloggare påstår, att de bloggar därför att de älskar att skriva. Det tror jag inte ett dugg på. Det är pengarna de i bästa fall kan dra in på att blogga, som de är ute efter.

Jag får inte ett enda öre för att jag bloggar… och om nu någon tycker att jag är värd något så får de väl säga till… fast en slant till min insamling till cancerfonden eller till Davids insamling till barncancerfonden hade gjort mig glad.. för den där laptopen jag vill ha lär jag nog aldrig få… så jag får nog köpa en själver….

Jag bloggar för att jag älskar min blogg.. utan min blogg hade jag antagligen inte levt idag.. tänk.. en blogg som har räddat livet på en person.. när ska det skrivas om det?
För utan bloggen hade jag nog gett upp… skrivandet har gett mig så mycket och jag har klarat det.. nu har jag återigen en resa jag måste göra.. men jag gör den inte ensam… jag gör den inte bara med mina barn och min älskade make… jag gör den också tillsammans med alla mina bloggläsare och de som ger min kommentarer och som stöttar mig.. när det känns skit och när jag är där nere i det svarta hålet.. när döden kramar om mig och ångesten drabbar alla mina nerver och hela jag bara ligger och skakar…. Att resa sig upp ur sängen.. och få sätta sig vid datorn och läsa kommentarer… och för att få lite respons på det jag skriver… att det finns människor jag aldrig har träffat som faktiskt tänker på mig… bara det kan få mig till att må bra en hel dag… för maken och barnen tar jag så mycket för givna… Bloggen är så mycket mer… den är en livlina..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

18 svar

  1. Bloggar som dina är så viktiga – dom får en att tänka till, och förstå! Förstå att man ska vara tacksam för det man har, och komma till insikt om hur skört livet är – idag du, i morgon jag!

    Tack alla ni som delar med er!!!!

    Det är ju som jag skriver/säger.. att utan bloggen vet jag inte om jag hade orkat med den här resan.. och sjukdomen i sig…
    För livet är skört.. man vet aldrig vad som händer.. om en timme eller i morgon..

    Kram Pys

  2. Ja vissa bloggar är ju bara reklambroschyrer men din är ju en ventil på en tryck-kokare. Min egen blogg är ett sätt att få kontakt med andra pysslare. Man måste skilja på olika bloggar. Visst finns det säkert en del som tjänar pengar på sin blogg, (fast jag fattar inte hur…) men jag tycker det är kul att ”lära känna” folk med liknande erfarenhet (som du) eller intresse (som andra pysslare). Det skrivs så mycket sk*t. Jag vill veta hur du har det, även om jag inte känner dig IRL så blir m lite orolig när du inte skrivit på ett par dagar. Jag kommenterar inte varje dag men jag ”kollar upp dig” nästan dagligen.
    kramar till dig

    //Effie

    Jag tycker att det är så skönt att blogga.. mår jag dåligt så går maken in och läser och så tar vi de det hållet…Så slipper vi prata cancer…
    Jag vet hur många sidvisningar jag har.. och jag är glad för varje liten visning.. för det betyder att någon har varit inne och läst.. och kanske lärt sig något…

    Så skönt att veta att det sitter någon som bryr sig och blir orolig för mig.. om jag inte visar att jag lever… gillar sånt…

    Kram Pys

  3. Hejan! Jag tror att människan i allmännhet gillar att reta upp sig lite, att det blir ett slags driv, det är nog därför Elisabeth snurrar runt och läser bloggar som handlar om saker som hon säger sig inte gilla….Kram och härligt att läsa din blogg iallafall! Kram Gunsan

    Ja.. jag bryr mig inte om vad hon drivs till.. men man går inte ut och talar om att om man vill plågas så går man in och läser en blogg som man stör sig på…

    Jag läser inte Blondinbellas för jag kan inte med den.. och det är bra…

    Jag tror att Elisabeth är avundsjuk.. att det finns de som skriver bättre än henne och lever roligare liv än henne.. och det retar henne…

    Kram Pys

  4. Det mest naket privata är också det mest allmängiltiga och det berör… Detta får vi aldrig glömma…
    Tack Pysan för att du skriver som du gör!

    Nedanstående kommentar skrev jag i bloggvärldsbloggen och inlägget ”Jag älskar att blogga”

    Jag tycker det är sorgligt att Elisabeth Höglund dissar tjejerna som fångar möjligheterna… och så har vi kulturnissarna och alla ”seriösa” viktigpettrar/pettror, vilka nu det är… i sörjan…

    Jag bloggar för jag vill förändra världen och bloggen är en möjlighet att nå ut…

    Och så är det roligt också.

    Och nyttigt! Det är utvecklande, perspektivförändrande, en källa till ny kunskap om människors liv, villkor och tankar som jag aldrig annars skulle mött för vi lever i så olika världar.

    Bloggen berikar. Bloggen är viktig. Bloggen är en spegel av det verkliga samhället där ute.

    Tack.. det är så… ibland måste man visa saker och chockera för att nå dit man vill…

    Och det är just så som du skriver.. att bloggen är viktig.. och vill man inte förstå det och kan ta det till sig så är det ingen idé att försöka ändra på de som är så ingrodda i sina gamla spår… Som Elisabeth.. jag tror inte att hon kommer att ändra sig.. Fast det hade varit roligt om det hade pipit varje gång hon gick in på Lindas blogg… så man får se hur ofta hon plågar sig själv…

    Kram Pys

  5. Bra skrivet Pysan!
    Tack för att du finns och för att du delar med dig!
    I morgon blir det OP för min del och sedan har jag träff med cyto-tjejerna på onsdag.
    Tänker inte jobba mer denna veckan i alla fall 🙂
    Får nog sätta igång en gammal blogg som jag har på AB (eller starta en ny någon annanstans), att skriva av sig lär nog jag också behöva!
    Kram
    Barbro

    Hej vännen.. mina tankar när jag är hos tandläkaren och tar mina prover så ska jag tänka på dig.. vilken typ av op blir det, om du vet alltså Tårtbit eller hela bröstet bort?
    Cytotjejerna brukar vara jätteduktiga.. fråga vilken sort cyto du ska få.. för jag är jättenyfiken.. Jag har ju kvar min gamla blogg.. den där på AB.. men nu är den helt omgjord… jag rekommenderar dig att börja någon annanstans… som här.. här ser man ip-nummer.. ifall man skulle få en elak anonym kommentar… så ser man direkt.. och man kan anmäla till polisen..
    Du ska inte jobba när du får cyto.. du blir infektionskänslig och du kommer att bli jättetrött… Sonen fick halsfluss och jag fick en sepsis…

    Kram i massor
    Pys

  6. Ja, visst är det uppfriskande att ta en ”bloggingrunda” när man inte vill/kan ta en joggingrunda…Att få skriva av sig och få respons är jätteviktigt. Man kan få tips eller ge tips eller bara få gråta ut lite bokstäver..
    Må väl 🙂
    (Min blogg har jag för att det är roligt med bilder, och så känner jag mig som Gud när jaaaag bestämmer vad jag vill skriva 😉

    Visst är det så.. jag kör feedreader så jag lägger in alla bloggar där.. och då ser jag när någon har skrivit ett nytt inlägg.. ett mycket bra program.. och det är inte så stort….
    För jag hade inte haft kraften att leta upp alla bloggar jag läser varje morgon.. så därför ligger de där… i feedreadern.. Vill du veta mer så är det bara att säga till…

    Det är så skönt att vräka ur sig sina primitiva känslor på bloggen.. och nu pratar jag om när man är ledsen.. förbannad… eller glädjen står högt i tak… några andra primitiva känslor känner inte jag till…. gör du?

    Kram Pys

  7. Hej pys.
    Själva bloggandet för min del gör att man får ett perspektiv på vad som är viktigt .Man får nya uppslag och vinklar på det mesta.

    Det kan låta lite pretentiöst men jag tycker din blogg gör mig mer förnöjd och sätter mer värde på de små tingen och inte gnälla så jäkla mycket.I dag frisk imorgon sjuk.
    Tycker det är starkt av dig att dela med dig.

    Sen har man ett val ,man kan välja det som passar en själv att ta del av.Tycker det är roligt att ta del av andras livserfarenhet alltid lär man sig något nytt.

    Varma tankar
    Kram Lillemor

    Man lär sig alltid något nytt.. och jag tycker att bloggarna där har en jättepotential…

    Tackar för berömmet… jag är glad om jag kan hjälpa någon… eller att öppna ögonen på någon annan… för det är ju så att även om det inte är oktober så finns bröstcancern hela tiden.. och det är kvinnor som får diagnosen så gott som dagligen… Sen finns ju all annan cancer… och mycket av behandlingen är lika… fast man får olika cyto så mår man ändå överlag på samma sätt.. och bara veta att det finns en till som jag… som mår lika jävla illa just nu.. det kan stärka en…

    Kram i massor
    Pys

  8. Hej Pysan! Din trackback verkar inte funka, men din kommentar är med i alla fall. Din blogg är jätteviktig. På sitt sätt tycker jag alla bloggar är viktiga. För någon. Vem är vi som människor att fördöma det andra skriver?

    Din blogg är din ventil och många har möjlighet att ta del av och få kunskap om det du går igenom. Det känns viktigare att vi hyllar varandras bloggar, i stället för att klanka ner på dem. Kram!

    Hej Fatou.. Nä.. jag vet inte vad jag gör för fel… Har du någon typ av förslag på hur jag ska göra för att trackbacka dig?

    Min blogg är viktig för mig.. är det sen någon som läser och själv har cancer och blir stark av att läsa så blir ju jag glad… om jag kan hjälpa en person med cancer… för att den ska bli lite gladare…Eller ger någon kunskap om att så här är det… att få metastaser.. att leva på cyto etc.

    Ja.. vi hyllar våra bloggar… och inte ska vi trampa ner på någons blogg… För det finns alltid något viktigt på något sätt i alla bloggar…

    Kram Pys

  9. Jag förstår inter varför man ska ironisera över andra eller göra sig mer eller mindre smålustig över dem. Tycker man inte om det som skrivs så är det bara att låta bli att läsa. Det gäller oavsett om det är böcker, veckotidningar eller bloggar.

    Elisabeth Höglund tycker själv att hon blivit mobbad, kränkt och uthängd av olika anledningar. Håret bland annat. Då är det lustigt att hon anser sig själv ha rätt att kritisera andra.

    Så bloggare, skriv på!

    Ja.. jag kan ju sitta och var ironisk över hennes jättehår.. för ingen kan ju kritisera mina frisyrer direkt…. 🙂

    Är det så att hon känner sig kränkt.. varför ger hon då sig på Linda av alla.. som faktiskt skriver så snälla blogginlägg…

    Men Elisabeth tycker väl att hon är förmer än bloggarna.. att det går bra att trampa på dem… men det går inte.. för vi reser oss som en stor oformlig massa…. och det kan göra ont…

    Kram Pys

  10. Mycket bra skrivet Pys 🙂

    Ja du, det finns ju många journalister och författare som tycker att bloggar är rena tramset som inte betyder någonting…Dom har inte förstått värdet av att blogga….att det faktiskt är en livlina precis som du skriver.
    Min make är journalist och han har berättat om hur kollegorna resonerar när det gäller bloggandet…ja även om insändarskriveriet.
    Tycker nog att dom skramentiska eländena borde tänka om …..ta och vidga sina vyer istället för att sitta i sina glasburar och blunda för verkligheten

    Kram

    Tack för berömmet…

    Journalisterna har väl alltid varit ”lite rädda” för att någon annan ska komma och ta över deras spalt i tidningen… För rätt som det var så kunde det komma någon som var en fena på att skriva och skrev bra….
    Det är väl därför som ”Gammelmedia” är så rädda för bloggar.. för många av oss skriver bättre och har helt andra tankar än vad de där gamla journalisträvarna har…

    Det där med ”Fria ord” eller vad nu insändarsidan heter… så är det ju gräsrötterna som sticker upp.. och de bara gnäller.. Fast ofta finns det mycket vettiga idéer där.. men tidningen tar sig inte tid att läsa och kanske ta kontakt och hela den biten… vilka scoop de missar…

    Så jag kommer att blogga på.. och må gott… och ha min lilla livlina….

    Kram Pys

  11. Här är ännu en som älskar sin blogg. Vad hade jag varit utan den? Den speglar mig som person. Att få ventilera sina tankar o funderingar i den är en helhet av min vardag. Man kan få avreagera sig mm mm.

    Tycker du har en fin blogg. Ha en fin dag! Kram Lisa

    Tack för de orden..
    Jag fattar inte att du hinner blogga..

    Jag vet inte hur många gånger jag har skrikit och gormat på bloggen.. och det är så skönt att få ur sig mycket..

    Ja, jag ska ju till tandläkaren.. 🙂
    Kram Pys

  12. […] att blogga. Sjubarnsmamman gör det. Eva Westerberg bloggar inte heller för pengarna. Pysan älskar verkligen att blogga. Monica gillar att blogga och läsa bloggar. Åke Forsmark tycker att Elisabet får […]

  13. […] Pysan: Jag bara Älskar att blogga […]

  14. Äsch!…Elisabeth är ett kapitel för sig.Personligen gillar jag stundvis att fördriva min ”mammatid” med allt möjligt skvaller…fast jag är inte den som slaviskt följer eländet. Däremot att som hon medvetet släpa sig igenom en plågsam läsning om ytliga saker bara för att bli “uppretad” , överstiger mitt förstånd över hur i helvete denna kvinna är funtad!! Tror bestämt att hon är desperat efter uppmärksamhet för hon börjar ju med att hon antagligen nu kommer få fler “nya ovänner”…..

    Nu över till din blogg. Internet är ett fantastiskt fenomen och verktyg för den som söker. Just nu försöker jag hitta så mycket jag kan om människors erfarenhet av cancer, då jag har min pappa på sjukhus som cancerpatient. Tack för att du vill dela med dig av ditt liv…….

    Hej…
    Jag tror inte att Elisabeth kommer att svara bloggvärlden.. för det är hon för ”Fiiiin” för… 🙂

    Läs du min blogg… du hittar säkert en hel del matnyttigt som du kan ha glädje av när det gäller din pappa..
    Vad har han för cancer?

    Kram Pys

  15. Prostatacancer, skelettcancer och nu levercancer…..Nu skall jag servera mat här….sedan återkommer jag gärna till dig och läser…..
    Kram Jeanette

    Prostatacancer alltså.. som har skickat ut fjärrmetastaser till skelett och lever…
    Säg till din pappa att jag tänker på honom.. och att jag vet precis.. hur det känns….
    Det finns en bra sida för cancertjejer och anhöriga.. http://cancertjejer.forum24.se
    Där finns även en rubrik för anhöriga.. och de är en hel del som skriver där..
    Ett litet tips sådär…
    Kram Pys

  16. I don’t even understand how I stopped up right here, however I believed this post used to be great. I don’t recognise who you might be however certainly you’re going to a well-known blogger when you aren’t already 😉 Cheers!

  17. Along with keeping these photos in albums, they’re also ideal for decorating the house. Families should strive to ensure that they make time to spend with each other both as a team and with each other on a one-to-one basis. Your holiday can be really the most pleasurable and worth remembering if more privacy, comfort, home-like ambience and personalized service which are offered by this villa becomes the main supporter of your holiday.

  18. In additional to typical ad metrics like impressions and clicks,
    a video ad can track progress and interaction events.
    Choosing the right Windows laptop for digital video editing depends on exactly what needs
    the home producer has. This application is difficult and requires and incredible
    amount of power from your Mac, but some experience will help you out quite a bit.

Lämna en kommentar