Snälla.. lite hopp tack

Läser idag i SvD om bröstcancergalan och blir lite sådär lagom arg..

Bara det att överlevnaden har ökat gör att jag som bröstcancerdrabbad får mer hopp.. varje dag som går så är jag en dag närmare den där dagen då det var fem år sedan jag fick min diagnos.. Jag är idag halvvägs ungefär.. för det var den 8 juni 2006 och jag vet att den 8 juni 2011 kan jag räkna mig till de lite mer friska.. om inget har hänt innan dess förstås…

Och om 10 år då.. det där ännu mer magiska talet.. då jag faktiskt kan räkna mig som frisk… då.. den där junidagen 2016.. då kan jag nog dra en liten suck av lättnad..

För vi måste ha hopp.. vi som drabbas.. varenda liten siffra som ger en procent uppåt är rena lyckan för oss.. ta inte ifrån oss detta.. det är vårt grässtrå… det är det som håller oss kvar i livet med vettet i behåll och inte gör att vi blir helt galna..

10-årsöverlevnaden för bröstcancer är drygt 75 procent, en alltså inte lika imponerande siffra, som av okänd anledning inte nämndes överhuvudtaget i Rosa Bandet-kampanjen.

Nu ska vi räkna lite här.. ofta är det kvinnor från 65 år och uppåt som får bröstcancer.. det finns det statistik på.. och om man då räknar tio år framåt.. då är den personen minst 75 år när det har gått 10 år… så då är det inte så konstigt om överlevnaden är 75%.. för jag tycker ändå att det är en hög siffra…

För att återgå till det som de kritiseras för.. för det är kritik.. mycket intern sådan.. för siffrorna föll bort.. så står det så här:

Det var en rapport om att femårsöverlevnaden bland dem som fått bröstcancer ökat till 87,4 procent i genomsnitt enligt som Cancerfonden uppgav nya siffror från Socialstyrelsen.

När jag för två år sedan fick diagnosen så var överlevnaden efter fem år 85%.. och på två år har den alltså ökat med 2,4%.. är det inget att vara glad över.. istället för att komma med en massa kritik..
En procent uppåt är ju så himla mycket… det betyder ett par till som överlever.. per år…

Det handlar om de som överlevt sin cancersjukdom i fem år. Det är en magisk tidsgräns som ofta innebär starkt minskad risk för återfall i många olika cancersjukdomar. Men ingen garanti och bröstcancer är dessvärre en av de mest osäkra i detta avseende. Det är ingen okänd kunskap bland dem som vet.

Nä.. och det är inte heller någon okänd kunskap för oss som en gång har drabbats av bröstcancer.. vi vet oddsen för att bli friska.. och för att få återfall.. och för att få kronisk cancer..

Så snälla.. låt oss ha våra siffror som vi klamra oss fast vid.. för det är vårt hopp…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,