Äldre och vården de får..

Jag har börjat att läsa artikelserien i Aftonbladet.. den där om att våga bli gammal..

Här är artiklarna än så långe:

Det var Benke som inte får plats på ett äldreboende.. och det här är väl där som det brister.. För personalen räcker inte till och platserna dras in… Här ser jag ett problem.. då jag vet att människor här i landet bara blir äldre och äldre och fler platser, inte färre, är vad som behövs…

Så var det Ingrid.. Hon som glömdes på toaletten… Detta är fruktansvärt.. en lex Sara.. för här visar det sig att de vårdinrättningarna inte har rutiner.. Jag jobbar ofta natt inom vården.. en sak som jag alltid gör är att när jag fått rapport så går jag en runda för att titta till alla.. och på det viset så vet jag vart alla är… och så får jag en inblick i hur de mår just då.. då kan man märka förändringar som kanske sker under natten..

Så idag handlar det om Inga-Maj som fått en demens.. En demens kan te sig olika.. Beror på vart i hjärnan som demensen sitter.. En person som varit lugnet själv kan blir helt sjövild.. En person som alltid har vårdat språk, kan plötsligt bli totalt omvänd.. och börja svära och då kommer ofta fruktansvärda svordomar som barnen inte trodde mamma/pappa kunde..
Tittar man på kvinnans medicinlista så förstår jag inte riktigt vad som är så hemskt med den…
När jag ser på den så kan jag inte förstå varför hon har Alvedon och Dexofen bara till vid behov.. för som jag fattar det så måste hon har ont.. så 2 alvedon 500 mg * 4 hade passat bra.. då kanske man hade sluppit Dexofenet.. Sen det där med de lugnande.. varför står inte styrkan på tabletterna.. för det är en stor skillnad på 5 mg till 40 mg… Bor man på ett hem så måste man också kunna fungera bland andra.. Och då är det kanske bra med lite lugnande.. men inte så att de blir helt utslagna..

Sen undrar jag när de där positiva bilderna av äldre vården kommer… för det måste finnas bra ställen också.. Men som vanligt är de det där hemska som ska plockas fram… det där som gör människor upprörda.. när får vi läsa om små solskenshistorier om äldre vården??? För det kan inte vara hemskt överallt….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,