Jag är trött och ontet i ryggen

Idag har jag har ont i ryggen.. jätteont..
Om det var för att jag somnade vid datorn och vaknade där vid halv tre… eller om det är för att en massa spänningar har släppt efter besöket till onken igår.. Det vet jag inte.. men jag har ondare idag..

jag får se hur det blir med smärtan under dagen.. om den fortsätter att vara kvar.. eller om den försvinner.. stannar den så får jag öka på morfindosen.. annars fortsätter jag med den vanliga… för jag vill helst inte öka på dosen så här mitt i veckan.. utan vänta tills på måndag.. för det är bättre att öka på medicinen i början på en vecka.. så ser man hur ofta man får öka dosen…

För även om jag fick ett bra besked av onken igår så är ju ändå metastasjävlarna kvar och gör att smärtan kvarstår.. och det är också så att min kropp vänjer sig vid morfinet.. och därav ökar ju smärtan.. det blir lite av en ond cirkel…

Jag är också förbannat trött… somnade framför datorn i går och vaknade halv tre av att jag satt där.. och det kändes mycket skumt och innan jag fick rätsida på mig själv och min kropp.. och så försöka komma ihåg mina piller etc. Glad att jag faktiskt kör med en dosett så jag ser att jag inte tog mina tabletter innan jag somnade vid datorn.. så jag fick i mig tabletterna och jag gick på toa och borsta tänderna.. sen krängde jag av mig stödisarna.. och så kröp jag ner… och somnade nog rätt så omgående…

I morse när maken skulle iväg så väckte han mig.. och då visar det sig att min sugtablett för muntorrhet låg på kudden… så den tabletten hade åkt ut ur munnen på mig när jag sov.. utan att jag hade märkt det… Ja, jisses… tur att maken såg den… för det hade inte varit roligt att ligga på den.. och fått en rund ring i hårbotten.. då hade nog folk undrat vad jag hade gjort…

Den här tröttheten är helt oslagbar.. jag har varit gravid tre gånger och jag vet att de första månaderna så kan man vara så trött så trött… man tror att ingen i hela världen förstår hur trött man är.. och så tror man att man aldrig kan bli tröttare än man är när man är gravid…
Fast så får man cancer.. och så sprider sig cancern.. och metastaserna i kombination med cytostatikan och morfinet.. gör att man blir trött.. och nu pratar vi trötthet.. jag har aldrig varit med om dess like.. graviditets trötthet är inget om man jämför med cancertröttheten… eller cytostatikatröttheten.. eller morfintröttheten… för alla tre sakerna gör att man blir trött.. och kombinationen gör att man blir tre gånger så trött.. som om man bara hade haft en sak att bli trött av… dessutom hinner man inte bli riktigt pigg innan det är tid för nästa behandling..

Barnen far runt här.. och jag blir trött av att bara titta på dem… tösen köpt margarin.. gör n*gerbollar.. och sonen får gå med sopor..

Nu måste jag göra något produktivt.. för jag känner att jag nästan sitter här och somnar… hur man nu kan göra det…
Diska behövs.. och sen är jag inne på att jag ska börja att sortera upp min cancerpärm.. som numera är två… så alla papper sitter på rätt ställe i pärmen.. och i rätt ordning.. en dag ska jag nog ta och skriva ut bloggen också.. så att allt blir klart… för jag har en hel massa kommentarer som ligger i datorn sen jag hade den på AB.. och dessa tänkte jag lägga in som en kommentar i respektive blogginlägg.. men det blir ett senare projekt.. för just nu är vi två som försöker samsas om datorn här hemma…


Nu ropar disken på mig!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Skulle du ej vilja få en ”blok” ?? av din blogg?Har sett att man kan få det nu nånstans, tävling eller gratis vet jag ej.Man ska nominera tror jag.
    Känns lite hopplöst idag, äter för att få lite ro i kroppen, men blir ju bara tjockare.Men kan du stå ut får jag kämpa på!

    Nä.. jag vill inte vara med i den tävlingen.. fast jag vet att den existerar.. för jag vill inte ha den som en bok… varför skulle jag det? Jag vill ha den som min blogg.. med kommentarer och alltihop.. det får jag inte om den ska bli en blok… då är det bara mina texter.. och inga kommentarer.. och kommentarerna gör 1/4 av bloggen tycker jag… eller 25%.. Och tänk om du tar bort 25% av en bok.. det blir ingen rolig bok…
    Kram Pys

  2. Jag förstår precis den där tröttheten….det är den jag har kvar och inte blir av med.

    Min dotter som har MS har också den där förlamande tröttheten ….hon har svår värk i kroppen och så den förbaske tröttheten ..igårkväll viskade hon i telefonen ..orkade inte prata…det är hemskt.

    Kram

    Ja.. ibland orkar jag knappt med någonting.. jag har så många projekt som jag tänkt göra.. men tröttheten och neuropatin sätter stopp.. jag kan inte brodera.. jag kan inte göra det och jag kan inte göra detta…
    Fast denna gång vet jag vad tröttheten kom av.. och det var spänningarna i kroppen som släppte… fast spänningarna har blivit mildare.. nu får jag bara ont i kroppen… innan fick jag en blixtrande huvudvärk efter läkarbesök.. det får jag inte längre…

    Nu ska jag gå och nanna…
    Kram Pys

  3. Jag förstår din trötthet. Så där blir jag av min fibromyalgi,det går inte att bestämma över den.
    Hur ska jag då bli om jag blir tvungen att ta cytostatika?
    Hoppas du orkade med disken iallafall.
    Tänker mycket på dig.
    kram catta

    Jag vet tyvärr inte hur det blir med cytostatika kontra fibromyalgi.. eftersom jag inte har det sista.. För det får du nog prata med bröstsköterskorna om.. för du är ju inte den första som får cancer och har fibromyalgi…
    Dessutom drabbas inte alla av trötthet… men värst är ändå fatigue… det fick jag förra våren.. och det var fruktansvärt.. totalt nollad.. inga känslor.. helt neutral.. och det var jättejobbigt.. varken glad eller ledsen.. känslorna var som ett rakt streck… och så det att jag saknade känslor..
    Kram Pysan

  4. Hej Pys.
    Hoppas det blir bättre med tröttheten,men kan tänka mig att det är som när man släpper ur luften i en ballong,för det måste vara en anspänning i hela kroppen.

    Och disken skall du inte bekymra dig om den står så snällt kvar.
    Från en som är bara lite trött eftersom barnbarnet som är lika gammal som din son har satt mig i arbete med diverse bollspel, man är inte precis någon gymnast.

    Önskar dig nu en piggare dag imorgon.

    Kram Lillemor

    Hej Lillemor…
    Ja.. jag har gått och spänt mig inför onkologibesöket.. fast jag inte trodde att jag gjorde det… och idag har jag inte så ont i ryggen… konstigt det där…

    Så kul att barnbarnet håller dig i trim… det hade inte jag orkat här.. kan jag tala om… jag blir trött bara av att höra dig berätta.. 🙂

    Kram Pysis

Lämna en kommentar