Onkologbesök

Nu är jag hemma.. efter lite strul med taxibilar.. så det är så skönt så…
Dessutom vet jag nu hur min framtid ser ut.. och det är också jätteskönt..

Jag åkte alltså iväg och träffade min onkolog.. mannen som nog har fått veta att han ska bli trevligare mot patienterna.. för det har han blivit.. och han var faktiskt mycket saklig och jag fick svar på mina frågor och det är nästan värt ett kryss i taket…

Jag gjorde ju en scint i februari.. och så gjorde jag en den 13.. och dessa två har nu läkarna jämfört.. och det är en försumbar ökning av aktiviteten på den jag gjorde nu… men då får man tänka på att jag gjorde scinten i februari och behandling började två månader senare.. i april.. så den försumbara ökningen har skett under de två månaderna… och detta berättar onkologen.. för han har nämligen ett litet ess i läkarrocken och det är det där med cancermarkörer.. för det finns (om jag nu förstått onken rätt) ett hormon som ökar när man har cancer i kroppen.. och det är detta hormon som utgör grunden för cancermarkörer..
Dessa markörer var nämligen höga i april då jag skulle börja med behandlingen och idag är de normala… vilket gör att onken tror att mina metastaser står still.. de har alltså inte direkt vuxit, mer än den där försumbara ökningen, men ändå har de inte försvunnit… och ökningen är ju under de där två månaderna..

så nu ska jag fortsätta med cytostatika i tre månader till.. så det blir augusti, september och oktober.. och sen ska jag göra en ny scint och utifrån den ska det tas beslut om fortsatt behandling.. Om jag ska få cytostatika i tablettform eller om jag slipper cyton helt och hållet.. det får vi se då…

allt är positivt.. fast det hade varit roligare om metastaserna var helt borta.. men jag kan inte begära allt.. men det är i alla fall inte negativt.. och tre månader med cyto fixar jag.. det är 9 veckor till.. och det fixar jag.. men hjälp av familjen och goa människor som kommer med glada tillrop i kommentarerna…

Det lär bli ett glas vin ikväll.. om inte två…

var de det där med taxin.. det är så här att jag är ”ensamåkare”.. jag ska alltså åka själv i taxin.. ingen annan ska med.. och det har de lite svårt ibland på sjukreseenheten att förstå… men jag säger som det är.. att jag är infektionskänslig och får på inga villkor åka med andra människor.. för de kan ha någon infektion.. jag har haft en blodförgiftning.. jag vill inte ha fler.. och den där blodförgiftningen berodde på att sonen fick en helt vanlig halsfluss.. jag fick också halsflussbakterierna.. men jag fick en sepsis istället för halsfluss.. och det vill jag inte vara med om igen.. för det är inte det roligaste som finns att ligga isolerad på infektionskliniken på sjukhuset kan jag meddela… så nu när jag går på cyton så har jag mindre vita blodkroppar och alltså är jag infektionskänslig.. och därför ska jag åka själv.. hade jag inte haft det hade jag naturligtvis inte åkt taxi.. utan buss till och från sjukhuset… men eftersom jag är det just nu så åker jag taxi.. för att bli inlagd för någon infektion har jag inte lust med.. det räcker med de sjukhusbesök jag måste göra…

Sola lyser och jag lyser ikapp med den!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

15 svar

  1. Hej Pys.

    Undrade så hur det gick för dig idag,blir så glad på dina vägnar att det var så positivt , så hjälper det till med glada tillrop så skall jag hojta till i tid och otid.

    Hej Lillemor
    Ja.. Jag är jätteglad för att jag har fått ett så bra bemötande och resultatet på röntgen var ju bättre än jag hade föreställt mig..
    Kram Pys

  2. Hann inte skriva klart,tryckte för snabbt.
    Många Kramar till dig
    Lillemor

    Hej Lillemor
    Tack för kramen…

    Kram Pys

  3. Åh vilken härlig dag du haft 🙂 Det unnar man varenda människa.
    Är så impad för att du håller koll på det som läkaren säger med markörer o allt… själv frågar jag bara: är det bra eller dåligt 🙂
    Verkligen skönt att höra att det gått bra.
    Och jag tycker du ska ta två. Minst 🙂

    Ja.. jag är glad att det gick så bra idag..
    Och det där med markörerna är sånt som man reflekterar över när han sa det och han förklarade mycket bra om hur de gör..

    Kram Pys

  4. Ta två glas! Minst, ja 😉 Klart att ett helt friskt besked skulle vara att föredra för dig, men detta var ju iaf bättre än ett negativt..hrmf…hoppas du förstår vad jag menar 🙂
    Skål på dig *skålsmiley*

    De är ett bra besked.. tycker jag i alla fall.. det kunde varit värre… mycket värre… men det bevisar att de har fått en match som de inte har mäktat med.. de där små vännerna som sitter bak i ryggen…

    Skål ta mig Fan!!
    Kram Pys

  5. Har tänkte på dig idag. Skönt att höra att fulingarna inte hade växt. När de 9 veckorna gått så har du väl inga fulingar kvar ,va? Det tycker jag vi bestämmer.

    Kram till dig från Åsa.

    Ja.. jag är så glad att det inte hade hänt något i ryggen eller bäckenet..
    Ja, vi bestämmer det.. inte en enda fuling ska vara kvar i ryggen när jag är klar om de här veckorna jag har framför mig.. för det är ju en och annan vilovecka också…

    Kram Pys

  6. Det låter som vi haft en likartad dag. Inte perfekt, men inte så dålig heller. Jag kanske tar mig ett glas senare, fast det får nog bli en öl. Grabben ville ha våfflor och även om jag inte provat vitt vin och våfflor, så tänker jag inte chansa. Det får bli vin imorrn istället.
    Skål o kram
    D

    Vin och våfflor låter väl si så där.. jag kan inte tänka mig hur det skulle smaka..
    Men är öl och våfflor bättre då??
    Jag har som tur är fått ett i mitt fall, rätt så bra besked ändå.. att cancermarkörerna hade krympt tycker jag låter attans bra…

    Skål på dig..
    Kram
    Pysis

  7. Skål Pysan! Ett besked väl värt att fira!!!!
    Kram Barbro

    Ja.. för det kunde varit sämre.. men det kunde varit bättre också.. men man ska vara glad åt det lilla.. varje litet hopp.. jag får fortsätta att terrorisera sköterskorna på avdelningen.. och det är så kul så…
    Kram Pysis

  8. Man kan inte begära att dessa elakingar skulle kapitulera hur fort som helst, lite motstånd måste de väl ge. Grattis och nästa besök blir med all säkerhet en ännu gladare tillställning:)

    En bröstcancerknöl får du 6 behandlingar.. jag har hittills fått 12… och min knöl i tutten försvann efter 3 omgångar.. men här syns de fortfarande… Men de kommer ju att få 9 till.. och då hoppas jag att de kapitulerar helt.. och vandrar ut ur kroppen med den vita flaggan i topp…

    Kram Pys

  9. Vad skönt att det gick så bra för dig idag.
    Nästa gång går det ännu bättre.

    kram catta

    Ja.. det är i alla fall på väg åt rätt håll…
    Och det är en stor tyngd som lyfte från axlarna på mig… och ryggen ikväll gör ont.. för att spänningarna släpper…

    Kram Pys

  10. Hej Pys!!!
    Låter som om det blev en hyfsat bra dag för dig, trots att det måste vara jobbigt att hålla på med alla dessa evinnerliga behandlingar och läkarbesök stup i kvarten!
    Hoppas du har njutit av ditt vin ikväll.
    Själv har jag tagit det väldigt lugnt. Bara ett glas vitt.
    Det blev nämligen lite för mycket i går kväll… 🙂
    Skål ta mig fan!
    KRAAAAM!!!

    Skål på dig Tizzel…
    Jag sitter här och njuter.. har vattnat blommorna på balkongen och upptäckt att de blommor jag inte trodde hade överlevt.. är på väg att sticka upp och det är glädjande.. mycket glädjande…
    Sonen säger att min balkong är en djungel.. och jag förstår inte var han får det ifrån…. 🙂

    Men nu är det lite besök till på sjukan.. och lite röntgen och så.. men lika bra att man vänjer sig.. för det lär väl vara så resten av livet…
    Men med en gosig familj och alla underbara bloggkommentarer jag får från alla som läser min blogg.. så lär jag fixa detta också… men hjälp.. för hjälp behöver jag… för att orka…

    Kram Pysan

  11. Vad härligt att det ser positivt ut..absolut underbart 🙂

    Klart att du fixar resten…det är en droppe i havet med tanke på hur du fått kämpa hittills….lite lite till och sen ska du se att allt blir bra 🙂

    Och jag tycker att det är en självklarhet att du ska åka ensam i taxin..speciellt nu med tanke på flunsan som kommer alltmer….och andra elaka bakterieinfektioner.

    Kram och skål! (fast jag skålar i vatten)

    Ja.. det står ensamåkning på mig.. men grabben ville väl tjäna lite mer.. för ju fler han tar i taxin desto mer tjänar han.. men att byta ut mig till en annan taxi.. han kunde ha hämtat mannen och sagt att jag kommer och hämtar dig en.. men antagligen var det så att han vill ha så många kunder som möjligt.. och vem vet vilka körningar han fick efter mig…
    Visst fixar jag det.. men det är lite trist att det blir så många.. för jag hade blivit varnad innan.. att onken gärna lägger på ett par efterbehandlingar… men inte trodde jag att han skulle lägga på 3 stycken…

    Vatten går bra det också…
    kram i massor
    Pysis

  12. Grattis!
    Jag börjar tro att det här är en bra sommar!
    Och visst blir man kär i läkaren/onkologen när denna kommer med ett bra besked. Jag , heterosexuell tant, skulle utan tvekan gifta mig med min lilla flickläkare ( dom är så unga nu för tiden). Men jag tvivlar på att HON vill.
    Ha en trevlig sommar, med lite vin då och då!

    Min onkolog är en äldre herre.. men lite mer hår än mig.. och som är rätt så stram.. men han börjar mjukna upp.. men jag vet inte direkt om jag vill gifta mig med honom.. 🙂
    Har är doktor.. med allt vad det innebär.. 😀
    Ett glas vin lite då och då sägs ju vara bra.. och det kör jag på.. välbefinnandet står först på agendan…
    Kram Pys

  13. Så skönt att det inte var någon försämring och att läkaren talade ur skägget denna gång!

    Ja.. jag är glad att det var bra… men det kunde varit bättre.. men hellre ingen förändring än en förändring åt fel håll…

    Kram Pysis

  14. GRATTIS till att fulingarna inte växt!
    Jag höll tummarna hela dagen…:))
    Nu drar jag och gubben ut några dagar för att
    riktigt rå om varann…..sköt om dig!
    kram

    Ja.. du ser.. det hjälper att hålla tummarna…
    Du och gubben din får ha det så bra.. och sköt om varandra ordentligt…

    Kram Pysis

  15. En skål, eller 2, från Norrtälje också. Jobbigt att veta att det är så många behandlingar kvar men positivt att det verkar funka ändå. Om du ska fortsätta ha datorn som huvudkudde, tänk på att decinficera den emellanåt också. Hittade en slimeliknande produkt som kommer ner mellan tangenterna och drar upp damm och smulor, rekommenderas.

    Kram

    Jag kan tänka mig hur det ser ut mellan mina tangenter.. 😀
    Jag får in och se om jag kan få tag på den där slimen… dessutom gillar nog sonen den.. 🙂
    Det har i alla fall hänt lite med ”vännerna” och det är skönt det också…
    Kram Pys

Lämna en kommentar