Jag blir så arg

Idag kan man läsa i media om den 14-åriga pojken i Amerika som sades lida av en svår hjärntumör.. och han twittrade om sin sjukdom fast han hade svåra smärtor.. jag har också väldigt ont ibland.. och jag tar många pauser när jag bloggar.. för ibland gör det för ont att sitta här.. och pengarna till pojken strömmade in och en hel del kändisar hjälpte till att få in pengar till pojken och hans familj..
Nu visar det sig att det antagligen är fejk.. för det finns ingen 14 åring som har en hjärntumör.. det är visst anmält till FBI också..

För ett par år sedan så var det en tjej som bloggade om att hon hade bröstcancer och att hon skulle dö på en bestämd dag och en bestämd tid.. inget av detta var sant.. för allt det som hon skrev stämde inte med att hon skulle ha cancer.. och bloggen var inte en cancerblogg.. utan en vanlig blogg.. men hon fick otroligt mycket uppmärksamhet och den dagen hon skulle dö fick hon otroligt många kommentarer i form av ”R.I.P” och ”vila i frid” och så är allt fejk…

Jag har också hittat en till blogg som jag tror är en fejk blogg om cancer.. för det jag kan om cancer så får jag inte det till att gå ihop… det stämmer inte för fem öre.. och det är så att man blir så himla arg.. för vi som har cancer.. vi blir inte direkt trodda när det ploppar upp en hel del såna här fejk bloggar…

När folk söker uppmärksamhet.. eller som i Amerika pengadonationer.. så blir man så arg.. Vi som sitter i skiten då… vi får inget.. jo, en hel del smärta och lidande.. och alltid ha döden omkring oss.. Ni som inte har cancer.. kan aldrig förstå.. ni kan aldrig sätta er in i den situationen vi sitter i.. och sen gå ut och säga att man har cancer.. för att på det sättet få uppmärksamhet eller andra saker gör mig bara förbannad… För ni vet inte… ni har ingen jävla aning…
Är uppmärksamheten så stor att ni måste göra så mycket för att få den?
Är pengar så jävla viktigt att ni kan gå ut och lura en hel värld?
Är det verkligen värt detta??
Ja, jag undrar… för vi som har cancer.. vi lider.. vi kämpar minut för minut av smärta.. oro.. ångest… ja, ni förstår kanske lite om man läser min blogg.. men inte till 100%… för det är inte allt jag skriver.. fast jag är mycket privat och skriver så mycket jag bara kan och orkar.. men när ångesten och dödstankarna kommer är det jättesvårt att skriva det… men jag försöker.. fast jag hitta inte alltid rätt ord då…

Men att hålla på att skoja, som de faktiskt gör, när de skriver dessa fejk bloggar om att de har cancer.. kan inte gå in i min skalle.. varför hålla på att ljuga.. och komma med osanning.. och göra de som faktiskt har cancer väldigt ledsna.. kan jag inte förstå… jag hänger inte med… jag förstår inte…

Fy fan säger jag bara!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

7 svar

  1. Det äcklar mig så enormt att folk gör så. Det där med falska bloggar etc. för att få sympatier är ett fenomen som kallas ”munchausen by internet”, för det är tyvärr inget nytt. Och det verkar som om just cancer är deras ”favoritsjukdom”. Fy fan, säger jag. Sedan, om man samlar in pengar, så är det ju inte bara manipulation utan bedrägeri.

    Jag vet inte hur det är att ha cancer, tackolov, men genom din blogg och personer i min omgivning har jag lärt mig mycket. Och jag tänker såhär: Jag menar inte att jag ÖNSKAR att personer får cancer, för det skulle jag aldrig göra, men jag funderar ibland hur de som gör den typen av bluffar mår – och hur de skulle känna om de fick cancer på riktigt. Då skulle de inte vara så himla kaxiga längre, tror jag.

    Du har så rätt så rätt.. den dagen de får cancer.. så kommer de definitivt inte att orka blogga.. de kommer att krypa ner under filten och tycka så förbannat synd om sig att de inte fixar det… För det de håller på med är ju helt klart oseriöst och då på bekostnad av oss som verkligen är sjuka… trist men sant…

    Kram Pys

  2. Hej Pys.
    Jag tror att det är personer som man kan sammanfatta som hjärndöda.De kan aldrig sätta sig in i en sjuk persons helvete.

    Visst måste man ha pengar, men man behöver inte bli girig, alltför många kan aldrig få nog.
    Se bara på all turbulens som har varit med både det ena och andra, tänk vad dessa pengar skulle kunna användas till vård. Kanske någon stackare kunde få hjälp att komma ut , tex.
    Jag säger som du ,skulle kunna skriva en uppsats om vad som retar en varje dag.
    Tur man är en positiv person,så man hinner hämta sig emellan.Kanske blir lite flummigt det här.
    Hoppas du mår skapligt efter gårdagens vedermödor.
    Kram Lillemor.

    Hej Lillemor.. (sagt med Jan-Es dialekt..)

    Jag mår bra efter omständigheterna… var fruktansvärt trött igår när jag kom hem.. vilket jag blir när jag får cytostatika och ännu tröttare när jag får benstärkande också.. men nu har jag vilovecka nästa vecka.. så då kan jag vila ordentligt…
    Bluff och fejk är så trist så… och jag blir glad om någon ser en som man tror är en bluff/fejk blogg om cancer och jag kan gå in och kolla upp det..

    Kram Pysan

  3. Ngt som förvånar mig är alla dessa bilder på den som skriver bloggen. Tycker de, att de är så vackra, att de behöver visa upp sin nuna i alla omöjliga vinklar och poser, ett flin med stängd mun, ett med öppen,den och den outfiten trots att bloggen ej handlar om kläder m.m. m.m. Men ngt får de väl ut av det, men självinsikt saknar många av dem.
    Fejkbloggar skapar väl sensation .Så synd att de tar fokus från de som skriver äkta och ej påhittat.
    Den där systern ( min )jag pratade om, tycker hon är bra på att fixa outfits, har hon skrivet på nätet.Jag pratar ju ej med henne, men kan ju kolla henne anonymt nu.Hon är inte så ung längre, vilket fjant! Jag läser mkt sällan dessa populära,meningslösa bloggar.

    Jag har nog aldrig direkt varit inne på en ”modeblogg” mer än Blondin*****” när det var det där med pälsarna och debatten.. jag gillar inte heller dagens outfit.. jag förstår inte att de kan vara så populära som de är…
    Fast fejkbloggar är en del av bloggvärlden.. men skriv inte om sjukdomar som ni säger sig lida av.. Det är vad jag tycker.. för det tar udden av vi som faktiskt är sjuka..
    Kram Pys

  4. Jag håller helt med dig. Sånt här är ruggigt och för dig, och andra som är drabbade, måste det kännas etter värre att vissa människor profiterar på den sjukdom som du och andra kämpar mot. Jag har en väninna som haft bröstcancer och jag vet hur tufft det var för henne – faran är inte ens över ännu – och bara tanken på att det finns folk som håller på så här får det att vända sig i magen på mig.

    Allt gott till dig – kämpa på!

    /Bitte

    Ja.. det där fejkbloggarna tror att de ska få en massa uppmärksamhet.. och gärna då som den där tösen som skulle dö en viss dag.. fick mycket uppmärksamhet genom att hon fick reklam på en familjesida.. och det spred sig lavinartat över ungdoms sidor om den här bloggen.. och alla trodde henne.. det var det som var så hemskt..

    Kram Pys

  5. Jag håller helt med dig, Pysan. Så konstigt att ens komma på tanken…

    Men det är så bra att du delar med dig i din egen blogg.

    Du är en kämpe och jag hoppas att du och familjen har en solig sommar ändå!

    Kramar från Madonnan

    Ja.. jag förstår inte riktigt hur man bara kan göra så här.. för det strider mot alla vettiga tankar… jag kan överhuvudtaget få in det i min skalle.. att man skriver om att man är sjuk i cancer när man inte är det.. vem kan bara få denna tanke i huvudet.. är det för att få uppmärksamhet så är det ett mycket sjukt sätt att få det..

    Jag kämpar på så gott jag kan.. och det går framåt..
    Kram Pysan

  6. Ja jag läste också detta och blev så fruktansvärt arg och ledsen.
    Här sitter vi med vår cancer och ska behöva läsa om såna som fejkar och bara vill lura till sig pengar.
    Fruktansvärt smaklöst och jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan komma på en så ”sjuk” idè.

    kram catta

    Ja.. ”sjuka” idéer är det ju.. och att försöka sko sig på andras olycka är så hemskt att jag knappt kan tro det.. jag undrar hur mycket grabben fick ihop.. han fick nog en hel del.. men sen stängdes hans sida ner och Twittern är också borta.. han har gått under jorden och ingen lär hitta honom…

    Vi som kämpar skiter de i.. för uppmärksamheten och pengarna är viktigare… för oss som faktisk har cancer.. kan de inte begripa helvetet med att ha…

    Kram Pys

  7. Jag håller verkligen med dig.

    det är sant att ingen som inte har haft cancer kan sätta sig in i hur det är..ett rent helvete.
    Jag kunde inte äta för att skiten satt i munnen..fick mosa allt och lära mig skölja ner med en specialteknik som jag utvecklade….munnen brann konstant…hade kunnat spruta eld som en drake 😉 Nej jag minns med fasa..och så behandlingarna…en mardröm som jag inte önskar någon…men bluffar man om något såhär allvarligt då önskar man att personen skulle få känna på verkligheten med att ha cancer…..

    än har jag panikångestattacker som jag fick i samband med cancer och än har jag en mycket svag kropp, strålskador och en enorm trötthet..fast det gått så många år…

    Kram

    Jag vet precis hur det är.. jag är inne i andra svängen nu.. ska träffa onken på fredag.. och jag lär inte kunna sova ordentligt i morgon kväll kanske ska ta ett eller två glas vin för att känna att jag kan slappna av…

    Jag förstår inte att folk kan gå ut och luras på detta sättet.. och ha ett samvete att faktiskt ta emot pengar.. kan de se andra människor i ögonen… sover de gott om natten..
    Ja, jag bara undrar… för ska sanningen fram så tror jag inte det….

    Kram Pys

Lämna en kommentar