DNA och kejsarsnitt

Det har visat sig att de barn som kommer till världen genom kejsarsnitt inte får samma stress som barn som föds vaginalt (en vanlig förlossning alltså).. Genom detta så är det så att DNA:t inte ändra sig som det ska.. vissa gener som ska stängas i DNA:t gör det inte och andra saker öppnar sig..

Detta gör att baren har lättare för att få immunologiska sjukdomar så som cancer, diabetes och astma..

Barn som föds på vanligt sätt bygger upp en stressnivå som är bra för barnet.. och jag har en liten teori om att det är för att det inte ska göra ont att komma till världen utanför.. för stressen gör att bland annat endorfiner frigörs..
Barnets larmsystem är fullt öppet när det kommer ut..

Forskare på Karolinska Institutet (KI) har genom att titta på de vita blodkropparna i navelsträngsblod och det var där förändringar i DNA:t upptäcktes..

En vanlig förlossning tar tid i förhållande till ett kejsarsnitt.. för där ligger bebisen totalt ovetande.. och så kommer det ner en hand och så plötsligt så är man ute i världen.. en vanlig förlossning så får barnet lite mer tid på sig att förbereda sig.. (om de nu kan det, men jag tror att de gör det)… så jag kan tänka mig att barnet får en annan typ av stress genom att födas med kejsarsnitt i förhållande till en vaginalförlossning…

Nu behövs ytterligare forskning för att ta reda på vilka gener det är som aktiveras/avaktiveras under en förlossning i förhållade till ett kejsarsnitt.. och så varför den där stressen är bra för barnet att få under en förlossning…

Dessutom undrar jag om det är skillnad på ett planerat snitt och ett akutsnitt.. för ett akutsnitt har förlossningen varat ett tag och det kan vara så att barnet inte kommer ut.. och då måste barnet ha fått den här stressen som det innebär att födas naturligt…

För att klargöra för vissa så är det så att jag inte på något vis försöker att vara negativ till de kvinnor som gör kejsarsnitt.. de får de gärna göra för mig.. men det är intressant att du som kvinna genom att föda vaginalt faktiskt kan hjälpa ditt barn under resten av livet.. och inte göra så att barnet drabbas av jobbiga sjukdomar längre fram i livet… för vem vill känna att jag genom att jag födde barn genom kejsarsnitt för att behålla min vagina i topptrim gjorde så att mitt barn fick cancer?


Läs mer här: Svd 1, SvD 2, SvD 3, Expressen, Sydsvenskan, Helsingborgs dagblad, DN, Metro, Aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

6 svar

  1. Tänk om det är likadant i andra änden… när vi ska vänjas av med jordelivet för att bli ofödda igen…

    Jag tror det gör ont att födas och att tillståndet före döden också kan vara mindre trevligt… men det kanske är det som får oss att bli klara med livet och kunna lämna…

    … och gå vidare!?…

    Jag vet inte hur det känns att födas.. för det har jag förträngt.. och ingen av oss minns nog detta..
    Hur det är att dö vet jag inte heller.. och jag hoppas att det tar tid innan jag kommer dit…
    Men det kanske är som du säger.. att det ska till lite smärta innan man får lov att lämna det här livet.. för att klara av att gå vidare… jag vet inte.. kanske någon kommer att forska om det.. 🙂
    Kram Pys

  2. Tänka att 95% av alla barn i högre social klass i Syd America föddes med kejsarsnitt och dom har mycket mindre astma, allergi och såna sjukdomar än i Sverige. Kanske för att luften i Sao Paulo till exempel är så dåligt att deras immunoförsvar måste anpassa sig till detta miljön.

    Tänka att jag själv föddes med kejsarsnitt o alla mina syskon o, o mina systers barn o brosans barn vi har aldrig varit svårt sjuka. Värst jag hade som barn det var öron inflammation.

    Kan den studie verkligen berätta nån sanning till oss?! Finns det verkligen underlag för att har en titel på artikel: ” kejsarsnitt förandras eller påverka barnens DNA” ???

    Jag har faktiskt ingen aning.. men mer forskning krävs säkert.. och jag tror inte att det är så att det gäller alla barn.. bara det att risken kanske är lite större på de som föds med kejsarsnitt..
    Det är som med amning.. de säger ju att barn som ammas länge blir mindre infektionskänsliga.. och mitt första barn ammade jag i 3 månader.. hon är kärnfrisk.. den andra ammade jag i 10 månader.. och henne höll vi på att förlora innan hon var två.. hon fick pnemukocker och kikhosta samtidigt och höll på att hosta ihjäl sig…

    En del forskning kan man verkligen ifrågasätta.. men detta med kejsarsnitt och DNA kanske kommer något gott ur till slut… som det är nu så är det mycket skrämsel politik.. att kvinnor inte ska få göra kejsarsnitt om de nu vill…
    Kram Pys

  3. Ja det vore ju hemskt om det är så som du säger, jag hör har hört olika saker angående detta..jag vet inte om det kasnek är halvstressigt för en bäbis som inte är helt klar i sin tillväxt att föröka klämma sig ut den vanliga vägen..oftast är det ju för att det uppstår komplikationer i graviditeten som det blir kjejsarsnitt …sällan för att behålla den vaginala statusen..eller hur:-)
    Jag har fått båda mina barn med kjejsarsnitt pga av havandeskapsförgiftning, jag undrade bägge gångerna om det inte skulle gå att ” sätta igång ” förlossningen istället men det i sig skulle utsätta barnen för en enorm stress och fara för livet då min kropp inte var mogen för att få ut ett barn i den tiden av graviditeten.
    De är dock inte födda så mycket för tidigt och vägde 3680 respektive 2990 gram.
    Så faktiskt så känen viss forskning lite onödig eller bara att man blir ledsen, det är ju inget man kan göra det minsta åt…ingen vill väl utsätta sitt barn för en dålig start, i mitt fall så var det helt inget att göra åt och stuationen och säkert inte för de flesta. tror inte att många får ett snitt för kosmetisak skäl..
    Mina barn är som andra, 25 och 16 år, tror inte de haft några större men av sin anländning till denna värld,

    Det är nog det som händer senare under vägen som påverkar mer, vad man får med sig i ryggsäcken, anlag och genetiska drag, påverkan av miljö och de människor men träffar på vägen.
    kanske låter jag gnällig men som du så reaerar jag på saker som jag tycker låter lite väl absurt, 🙂
    dessutom gillar jag en diskussion om saker och ting..
    Ha en bra dag och kram från mig,

    Det är väl bara Carola som har gjort kejsarsnitt för att vara ”hel” därnere…:-)
    Visst påverkas vi av livet omkring oss.. och det är ju en överdrift att säga att för att man inte föds på naturligt sätt så kommer man att drabbas av all världens olycka…
    För läkare gör ju inte ett kejsarsnitt för att de tycker att det är kul… utan för att det är fara för livet.. antagligen det gäller barnet eller modern.. och som jag skrev i inlägget.. jag skuldbelägger inte kvinnor som gör kejsarsnitt..
    Det är lite som skrämselpolitik från forskar håll känns det som.. att de ska försöka få fler kvinnor att föda naturligt.. men de som inte kan? De måste också få barn.. för ofta vet man inte om man kan få barn förrän man har provat… 🙂
    Du låter absolut inte gnällig…
    Att barn blir stressade under förlossningen tror jag.. men det är för att förberedas på det som väntar i världen.. och någon vis sa en gång: Att du är aldrig så nära döden som när du föds förutom när du faktiskt dör… och det tycker jag säger allt…
    Men det är väl så att de har en massa pengar som de bara måste forska för.. och då tar de något som de upptäckt… och nu är det DNA:t.. men det kanske visar sig i fortsatta studier att det inte är så här.. utan på ett helt annat sätt.. och då är ju forskarna dragna vid näsan…
    Önskar dig en fortsatt trevlig dag…
    Kram i massor Pys

  4. Men snälla Pys, inser du inte att en undersökning med tusentals personer är långt mycket pålitligare än en anekdotisk berättelse med bara några personer (som t.ex. dina nära och kära). Det är liksom det som är hela idén med att titta på ett stort antal individer. Det går inte att resonera som du. Det finns t.ex. personer som har rökt i hela sitt liv och ändå alltid varit friska och blivit 100 år, men det säger ingenting. Det som är intressant är att titta på snittet hos ett stort antal individer och då förkortar rökning livet med 7 år (eller liknande), bara för att nu råka ta rökning som ett exempel. Individuella variationer är stora, så det går aldrig att titta på bara några enstaka individer och dra några som helst slutsatser för befolkningen som helhet.

    Jag har inte prata om mina nära och kära.. för jag har ingen i släkten som har blivit förlöst eller varit med om ett kejsarsnitt.. däremot vet jag hur det är med amning.. men det strider mot all forskning.. Och som all forskning så är det statistiskt.. eller hur.. Eftersom du skriver Sven så får jag väl anta att du är man.. och det betyder att jag kommer att bli äldre än dig.. för så säger statistiken.. men antagligen hinner jag gå hädan innan dig… p.g.a. de premisser som livet har tagit… Sen att ”Viola” aldrig har rökt och dött av lungcancer strider också mot allt vad forskning heter.. eller hur…

    Och du.. kalla mig inte snälla.. det känns som en äldre farbror som klappar mig på huvudet och säger att så här är det….
    Jag skrev bara vad jag ansåg i artikeln..
    Kram Pys

  5. Sven om du läst artikeln så hade du vetat att det var en lite undersökning med endas 37 barn INTE tusentals.

    Tack Linda.. nä.. enligt honom så är det ju mina nära och kära.. 🙂
    Kram Pys

  6. Angående kejsarsnitt så tycker jag det är helt tokigt att få sådant pga förlossningsrädsla, som jag förstått att en del kan få.Eller kosmetiska risker, men inget förvånar längre. Det går att köpa sig allt, bara man har pengar och kontakter.

    Jag tycker ,att vill jag sätta ett barn till världen får jag va beredd på att föda det ,som det är tänkt från begynnelsen. Går det ej först då ska kejsarsnitt tillgripas.
    Vem är inte rädd, vem vill ha ont ??

    Jag har själv fått kejsarsnitt en gång p.g.a. nödvändighet, då en normal förlossning va omöjlig.

    Undersökningar ska man ta med en nypa salt. Det är ju ett genomsnitt, ej på individnivå.

    Visst är väl alla rädda inför första förlossningen.. för sen vet man iaf lite mer.. även om ingen förlossning är sig lik.. Men man har ändå i bakhuvudet att man kan få kejsarsnitt om det skulle strula till sig… och hjälpen är aldrig långt borta…

    Detta är ju en seriös forskningsstudie… men även såna ska man ta med en stor nypa salt… och den kan vara gigantisk..
    Kram Pys

Lämna en kommentar