Man ska tydligen träna

Man ska visst träna 1 timme i veckan för att minska risken för bröstcancer..
Det som Expressen har missat är hur och på vilket sätt man ska träna.. dessutom hade jag velat ha en länk till studien.. så man kunde läsa hur de har lagt upp den..
För det står inte hur många av dem som var med som fick bröstcancer…
och sen undrar jag också om det bara är bröstcancer.. eller om det gäller andra cancrar också??

Fast att skriva ”Så minskar du bröstcancerrisken” blir jag less över…

Det ska minska att amma länge..
Det ska minska att få barn tidigt..
Längden på personen är visst också av intresse..
Man ska inte bara ha ett barn..

Hm… ?
Jo, just det ja.. vi skulle städa också… om vi skulle slippa risken för att få bröstcancer…

Gäller det för män också?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Får lov att gratulera forskarna till Tasigna

Personer med KML är bara att gratulera… de har hittat Tasigna som visar sig vara 20-30 gånger så kraftigfull som Glivec.. så det är bara att gratulera dem..
Läs själv här:

Cancercellerna försvann helt hos nästan alla patienter med nydiagnostiserad KML, en form av leukemi, efter ett års behandling med läkemedlet Tasigna. Hos åtta av tio hittades heller inga spår av det protein som ligger bakom den sjukliga processen. Det visar en studie som presenteras i dag vid det europeiska hematologmötet (EHA) i Berlin. Tasigna är en vidareutveckling av cancerläkemedlet Glivec.

Detta låter som att det är en bra bit närmare att utrota cancern från jordens yta..

Eller rättare sagt.. utrota den kan man nog inte.. men man kan göra all cancer behandlingsbar… och den dagen som alla blir friska i cancer.. även de som har metastaser.. den dagen kommer det att bli fest..

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Hormoner till en viss gräns.. sen då?

Det är visst inte så bra med hormonbehandling till patienter med prostatacancer..

Hormonbehandling, som ofta ges till patienter med långt framskriden prostatacancer, får visserligen tumören att sluta växa, men tumörens egenskaper förändras. En del av dessa förändringar kan leda till att tumören blir mer aggressiv och bildar fler metastaser.

Detta låter inte så där jättekul…
Jag fortsätter och läser och ser det här:

Resultaten visar att patienter som fått hormonbehandling hade högre nivåer av de proteiner som gör att cancercellerna kan röra sig i kroppen och fästa till nya organ. Bland annat fanns ett protein som kallas N-cadherin i högre nivåer hos patienter som hade genomgått hormonbehandling.

Det är ju helt klart risk för spridning när cancercellena kan röra sig runt i kroppen.. och nu får det bli ändrat.. känns det som.. att hormonbehandling är bra i början för att döda cancertumören och få den till att krympa.. men sen måste man nog gå in med andra grejer.. lite strålning och kanske cytostatika…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Som barn på nytt

Idag är det fredag…

Vilket betyder mysmys…

Jag ska också få min efterlängtade cykel..
Jag funderade igår.. och kom fram till att jag blir mer och mer ett barn..

Eller hur.. för spana in alla tecken  som gör att jag mer och mer går över i barndom…

  • Jag har inte mycket hår på huvudet..
  • Jag har inte mycket könshår heller..
  • Jag gläds åt småsaker…
  • Jag äter inte vissa saker.. för de smakar rent ut sagt blääää..
  • Jag vet inte vad en del saker heter.. utan måste fråga…
  • Jag ska få låna en cykel.. och hade jag kunnat hoppa upp och ner och tjoat så hade jag gjord det.. tjoa kan jag.. men inte hoppa upp och ner…
  • Cykeln jag ska få är en 3-hjuling…

Ni ser.. mer och mer åt det barnsliga hållet… jag gläds över att få en trehjuling…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Barncancerfonden

Läs om Hanna idag

Sen kan ni gå in på hennes sida.. eller på Davids sida
och lämna en slant…

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,