Jag och Gud

Denna gång ska jag ge mig på Sofias bloggtema.. För jag har en hel del att säga om Gud…

För det första så tror jag inte på någon direkt Gud… och det är för att de som tror så där jättestarkt på Gud blir så jobbiga…
Genom att jag är drabbad av cancer så har jag fått mail.. mail från personer som talar om att jag måste ta till mig Gud för att bli frisk.. annars blir jag inte det.. för Gud är den enda som kan bota mig.. enligt dessa människor.. Så jag måste ta till mig honom.. och det gör jag inte..
För de skriver att så fort de tog sig till Gud så blev de friska.. eller de som redan trodde på honom.. och som blev sjuka var att Gud prövade dem.. men de visste att de skulle klara det.. för trodde man på Gud så dog man inte.. och var det nu så att man faktiskt dog.. då var det att Gud ville att de skulle komma till honom… Snacka om att vara skenheliga.. jag köper inte det snacket.. det biter inte på mig…
Blir jag frisk.. så betyder det att cytostatikan har hjälpt..

Sen finns det de religiösa som inte tar någon medicin överhuvudtaget.. för att det är bara Gud som kan bota dem.. och de tar inte emot någon sjukvård alls.. Fast de får nästan skylla sig själva.. problemet blir när de säger samma sak om sina barn.. sådana ska inte ha barn…

Sen det där med Gud och Satan
Tror man på Gud så måste man ju tro på Satan också… enligt de som tror på Gud så kan de ju absolut inte tro på Satan.. men det är varandras motsatts.. som ”god och ont” och ”vitt och svart”.. men de som tror på Gud kan absolut inte ta in Satan… men ändå så pratar de om Satan jämnt.. hela tiden.. och gärna hotar de med honom.. men han finns ju inte.. enligt de som tror på Gud.. så finns inte Satan.. De som säger att de tror på Gud tror inte på Satan.. men ändå hotar de med honom.. och om de tror på Gud så måste de tro på Satan.. Alltså måste de också vara Satanister.. och på samma sätt så måste Satanister tro på Gud…

Jag lär säkert återkomma i ämnet…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

En pusselbit i cancerpusslet

Läser följande artikel på Newsdesk om proteiner i cellkärnans hölje

Det är nämligen så här:

Einar Hallberg vid Institutionen för Livsvetenskaper på Södertörns högskola har upptäckt ett nytt protein i cellkärnans innermembran. Proteinet kan spela en viktig roll under celldelningen och blir nu en ny pusselbit att undersöka inom cancerforskningen.

Så nu har de något att forska på i x antal år framåt.. och detta ger ju nytt hopp om att de kanske…

Cellkärnan omsluts av ett dubbelt lipidmembran, en typ av skiljevägg, som kallas kärnhöljet. All transport in och ut ur kärnan sker genom porer i kärnhöljet. Man uppskattar att det finns ca 100 olika proteiner i kärnhöljet, men forskare idag vet ännu inte riktigt hur de fungerar.

100 stycken.. olika.. inte undra på att det ibland blir fel… och att vissa transporter blir fel…

Det är att om det blir fel.. då blir det ju så här..

Fördelningen av arvsmassan under celldelningen är enormt hårt reglerad och minsta fel kan leda till uppkomst av tumörer. Samp1 blir nu en viktig pusselbit att undersöka inom cancerforskningen.

Så nu har cancerforskningen något att forska på i år.. och till detta behövs ju pengar.. och jag har min insamling.. den där till vänster.. skänk lite.. så kanske de kan forska mer på detta.. för tänk om detta är orsaken till cancer.. och att om de kommer på hur detta funkar så kan det kanske vara det som behövs för att helt utrota denna djävulska sjukdom som det faktiskt är…
Så hjälp till nu.. mer pengar behövs.. och mer forskning.. och jag är glad att jag får följa den här forskningen…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Engelsmännen är inte dumma

De utrustar sina mammografibussar med ett nytt och bättre system..

– Vi har ökat effektiviteten i vår screeningverksamhet avsevärt, säger Margot Wheation, screeningansvarig vid WSCBSS. Utöver att stråldosen har minimerats, med fortsatt utmärkt bildkvalité, har tiden per undersökning minskat betydligt sedan vi installerade vårt första MicroDose-system. Med Sectras system kan vi undersöka en kvinna var femte minut vilket gör att vi klarar vårt screeningschema. Nu kommer åldersintervallet för screening att öka och med två nya MicroDose-systemen har vi kapacitet att klara den 20 % -iga ökningen av undersökningar som detta innebär.

Detta är kanon ju… läs mer här

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Stick i fingret

Nu ska jag gå upp och ta prov.. som tur är så är det bara stick i fingret idag… och inga rör…
För jag börjar bli less.. och mitt kärl börjar bli ostickvänligt.. Det börjar bli en ärrbildning där de sticker.. och det är inte bra.. jag måste ju ha det där kärlet.. för något annat har jag inte…
Jag har en arm.. och ett kärl som de kan sticka i och ta prover… och så har jag min port-a-cath.. men de kan ju inte ta i den… enligt de själva… och jag blir så less.. för det är så mycket lättare…

Så jag har en idé.. att jag på något sätt ska lära mig sticka mig själv.. och spruta in heparin.. och på det sättet så kan jag sticka mig själv.. och spruta in heparin.. och så kan de ta ett slaskrör.. och sen fylla på slangen och port-a-cathen.. med heparin.. för jag ska ju ändå ha slangen dagen efter till cytostatikan..
Kan jag få lov att sticka mig själv.. och ha heparin hemma.. så kan jag ju göra det.. och då slipper jag att de sticker mig i armvecket på vänster arm.. för ifall det händer något akut.. så behöver jag ju min arm… och i höger får de absolut inte sticka i…. fast de vill och försöker övertala mig om att få sticka i den… de säger ju att vi spritar alltid innan vi sticker och tar prov… men ändå.. jag vill inte det.. tänk om jag får ödem i armen.. då kan de aldrig sticka däri ändå…
Man ska vara rädd om sina kärl… så är det bara…

Sen istället för Rosa bandet så kan man ha rosa gips med hjärtan på… snacka om att det är gulligt…

Nä.. dags att göra sig i ordning och gå iväg… dessutom har jag tagit kissetablett..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,