Inget för spruträdda

Jag har haft dåliga blodvärden som jag skrivit om tidigare.. och förra onsdagen fick jag ju börja med sprutor med hormoet epoetin (EPO) som gör att mina röda blodkroppar blir lite fler än de nu..

Igår var det ju tid här hemma.. för jag ska ta en gång i veckan..
Familjen samlades.. och nu kommer lite bilder på hur det gick..
Häri ligger sprutan.. det står följande text på baksidan:

Lite allt möjligt 009 NeoRecormon 30 000 IU/IE/KY
solution for injection in pre-filled syringe
injektionsvätska, lösning i förfylld spruta
injektioneste, lious, esitäytetty ruisku
Epoetin beta/Epoetiini beeta

Framifrån ser förpackningen ut så här:
Dropp m.m. 005

Jag har här plockat ut sprutan ur förpackningen.. men inte satt på nålen än..
Lite allt möjligt 008

Så koncentrerar jag mig..
Lite allt möjligt 012

Och så sticker jag..
Lite allt möjligt 011

Och sonen var ju tvungen att rusa fram för att se om det kom något blod eller inte…
Lite allt möjligt 013
Nå.. ser ni något blod?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Bättre behandling och större överlevnad

Läser idag på Newsdesk om äggstockscancer och att de genom forskning finns ett bättre alternativ än det gamla beprövade..

Kombinationsbehandling med Caelyx och carboplatin jämfördes med nuvarande standardbehandling, kombinationen carboplatin och paclitaxel (Taxol)

Det är glädjande att läsa följande:

Caelyxkombinationen levde signifikant längre utan återfall i sin sjukdom, 11,3 månader jämfört med 9,4 månader för de som fick behandling med paclitaxelkombinationen. Det innebär en minskning av risken för återfall med 18 %.

Dessutom är det så att Caelyxkombinationen hade mindre biverkningar och man tappar inte håret i samma utsträckning med denna kombination än den gamla med taxol i…

Paklitaxel är det som jag får.. och jag vet vilka biverkningar det är.. och kan man nu även få ner antalet som slutar med cytostatikan för att biverkningarna är för svåra så är ju det bra…
För biverkningarna är inte roliga… nervryckningarna, smärtan och ”sovande” delar är väl det som är jobbigast… och jag vet att det finns de som slutar med cyton.. för att de tycker att det är för jobbigt…

Hoppet har nu ökat både för de som har hudcancer och nu även de som har äggstockscancer…

Jag hoppas att det kommer hopp för oss andra cancerpatienter också…
gärna lite som kan göra att metastaserna blir vita i ansiktet…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,