Så har ytterligare en kändis drabbats av ”jävla knöl”

Läser Aftonbladet varje morgon. Idag möts jag av den här rubriken:

Toni Braxton har fått cancer

Läser artikenl. Hon ska tydligen både få cytostatika och strålning. För Toni har fått bröstcancer. Hon har enligt artikeln inplantat och fått ont och då gått iväg och testat sig. Diagnosen blev bröstcancer.

Jag reagerar mycket negativt på artikeln. För det första så skriver de cellgifter. Detta ordet har jag aldrig använt. För det heter cytostatika. Under utbildningen till sjuksköterska fick jag lära mig att vi skulle använda ordet cellhämmare. För det är ju det de är. Det är medicin som förhindrar cancercellerna att fortsätta växa och så tar även cytostatikan död på cancercellerna. Så på något sätt är cellgifter fel ord. Gift är ett negativt klingande ord. Jag ville bli frisk.. och då inte få kroppen full av gift.. Bättre då med cellhämmare… om man vill använda ett annat ord för cytostatika.

Sen reagerar jag på bildtexten. Det står så här: Tvingas ta cellgifter.

All medicinering är faktisk inte tvingande. Vi har två val. Antagligen ta cytostatika eller be att inte få. Ingen är tvingad att ta medicin. Fast om hon nu vägrar så är framtiden oviss för henne. För tar man inte cytostatika är risken stor för att få metastaser.

Det jag reagera på är att de skriver ”tvingas”. När det är ett val mellan liv och död. Då är man inte tvingad.

Jag tycker att artikeln på något sätt är negativ till bröstcancer och så även behandlingen. För man är inte tvingad att genomgå behandling… För man gör det för att man vill leva…

Att hon sen är helt knäckt är fullt förstårligt.

Lite jävlar anamma är vad hon behöver….

Jävla knöl.. jävla sjukdom.. jävlar anamma…

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,