Sjukvården ur genusperspektiv

Vad var det jag sa!

Jag hade rätt.

Det bara är så.

Vi kvinnor får sämre vård. Både när det gäller hjärtinfarkt och stroke.

Undrar hur det är med cancer? För frågan kan ställas.

Fast männen har lite svårt med sjukvården om de är deppiga.. för depression är tydligen mer än kvinnosjukdom.. och här har männen svårt att bli trodda.

Det ska vara lika vård.. men det stämmer inte och då bryter faktisk vården mot lagen. Lagen säger att det ska vara lika vård för alla!

Så nu är jag ännu mer inne på att anmäla den där doktorn på akuten….

Andra bloggar om: , , , ,

12 svar

  1. Det är verkligen konstigt hur det kan vara så…alla är vi ju lika mkt värda.. Dumt.

    Lycka till med anmälan 🙂

  2. Madonnan: Ja, jag ska bara ta lite mer mod till mig.. för när jag sen kom till röntgen hade jag en varhärd på vänster lunga och så vätska i lungsäcken och lunginflammation på höger lunga.

    Kram Pys

  3. Jag är tyvärr inte alls förvånad! Många säger lite elakt att hade mannen fött barnen hade det inte varit hemgång dagen efter!
    Kram!

  4. Znogge: Ja, och hade männen haft mens så hade mensskydd varit gratis!!!

    Kram Pys

  5. Lika vård för alla gäller inte samhällsklass….

    Kram

  6. Soulsister: Nä.. och inte för kön heller…

    Blir ledsen…

    Kram Pys

  7. Hejsan!
    Min mamma dog för 5 år sedan, efter att två strokes blivit nonchalerade….ingen remiss till specialvård, ingen uppföljning,inga blodförtunnande mediciner efter första stoken…..till slut fick hon en jättestor hjärtinfarkt som tog hennes liv!! Tack o lov, säger jag…..för vid det laget var hennes hjärna utslagen!
    Jag ångrar sååååå att vi inte anmälde sjukhuset…svårt när man ätr alldeles lamslagen av sorg…..kram!

  8. Ia: Skrämmande…..

    Kram Pys

  9. Ja det är skrämmande att vården fungerar olika. Allt fler kvinnor dör i hjärtinfarkter. De blir inte tagna på alvar av vården. (Kanske tror doktorerna att de lider av panikångest?)
    Kramen

  10. Lisalill: Ja, man undrar ju… men nu är det på gång.. jag ska anmäla.. jag har bestämt mig.. kosta vad det kosta vill

    För såå gör man inte…

    Kram Pys

  11. Bra Pysan! Man ska följa det man känner är rätt och fel. Lycka till!!

    Kram:)

  12. Madonnan: Ja, jag lär behöva lite stöttning…

    Kram Pys

Lämna en kommentar