Socialstyrelsens cancerstatistik 2007

har kommit här i dagarna

Här följer nu hur det var för bröstcancern..

Det gäller alltså år 2007

Kvinnor

  • Ca 6 800 kvinnor fick under året en bröstcancerdiagnos (ca 7 000 tumörer diagnostiserades)
  • 18 kvinnor varje dag får bröstcancer, eller en kvinna var 77:e minut
  • Relativ 10-årsöverlevnad är ca 79 % (relativ 5-årsöverlevnad är ca 87 %)
  • Bröstcancer utgör 29 % av all cancer som drabbar kvinnor
  • 61 % är över 60 år vid diagnostillfället
  • 3,5 % är under 40 år
  • Yngsta diagnostiserade är i åldersgruppen 20-24 år (1 fall) och i 25-29 år (17 fall)
  • 5-10 % av all bröstcancer beror på ärftliga faktorer
  • Fler än 82 000 kvinnor lever idag med en bröstcancerdiagnos (diagnostiserade 1958-2006) *här finns jag med i statistiken
  • Ökningstakten är 0,8 % per år under de senaste 10 åren och 1,2 % under de senaste 20 åren
  • Ca 1 500 kvinnor dör årligen i bröstcancer (4 kvinnor varje dag)

Män

  • 39 män fick under året en bröstcancerdiagnos

Bara så ni vet.. kolla tuttarna.. annar hamnar ni här också.. och det vill ni väl inte?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Tamoxifen

Jag måste äta någon typ av hormonbehandling för att hålla nivån på östrogen nere så mycket som möjligt..

Jag fick ju så ont av Aromasinen och därför så bestämde vi i samråd doktorn och jag om att jag skulle sluta med dem och så börja med Tamoxifenen igen…

Jag har varit utan medicin sedan den 13 januari.. och jag har haft ont..

Jag har haft ångest och idiottankar om metastaser

Så idag.. snart ett dygn sedan första tabletten så är det faktiskt en bättre morgon.. så här lite smärta har jag inte haft sedan i september…

Ok, jag ska erkänna.. det gör fortfarande ont.. men inte alls samma smärtgrad och det känns fan så mycket bättre…

Fast firar gör jag inte förrän jag fått svar på skelettscinten.. som jag helst inte vill göra.. men som jag vet är ett nödvändigt ont…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Cancerhelvetet

Varför ska unga drabbas av detta helvete.. ???

Ser fortfarande den där lille killen som sprang runt på Jubileumskliniken på Sahlgrenska med humöret på topp och utan ett hår på huvudet… han visste precis vart han skulle…

Fast Aftonbladets definition på leukemi kan jag inte tycka är så bra…

Leukemi är cancer i blodet.

För det är inte cancer i blodet.. det är de vita blodkropparna som är själva cancern…

Det är som att säga att magsår sitter i hela buken.. när den sitter antagligen i magsäcken eller i tolvfingertarmen..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Så säger man inte

”Hoppas du dör i cancer, din jävel”

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Indien, läkemedel och så Svenska medier

När man läser Aftonbladet idag om att det släpps ut en massa läkemedelssubstanser i en flod i Indien så står det så här:

Men läkemedlen är inte märkta med ursprungsland så svenska konsumenter har ingen chans att ta reda på vilka mediciner som tillverkas i fabrikerna i Indien. Uppgifterna om det är hemligstämplade för vanliga konsumenter.

Läser man sedan SvD så står det så här:

Men forskarna fick listorna från Läkemedelsverket med förbehåll att inte avslöja vilka företag och produkter det handlar om.

Och plötslig så går inte artikeln åt det hållet man vill… det är alltså Läkemedelsverket som står bakom att inte röja vilka läkemedel som rinner ut i floden i Indien…

Läser följande på Läkemedelsverkets hemsida:

Läkemedelsverket är en myndighet under Socialdepartementet
och vår verksamhet är i huvudsak avgiftsfinansierad.

Nu sätter mina hjärnceller igång.. speciellt om jag också läser det här..

För svenska staten vill inte gå till strid om medicinutsläpp när de kan vänta på en sådan här stor order som skulle ge en massa jobb och även pengar i statskassan… För vilket land kan tacka nej till cirka 100 miljarder kronor…

Lite resistenta bakterier ska inte få komma emellan….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Tänk först innan du talar

Tydligen få polisen säga vad som helst..

Medan jag som medborgare inte får göra det..

Inte konstigt att det blir upplopp heller

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Katolska Kyrkan Del 2

Det verkar som om Vatikanen faktiskt försöker göra något angående Williamson.. de vill att han ska ta tillbaka det han har sagt om förintelsen

Det är brottsligt att förneka Förintelsen i Tyskland och nu vill de göra så här:

– Vi vill pröva fallet för att se om det är brottsligt att förneka Förintelsen i ett tv-program som sändes i Sverige, säger åklagaren i Regensburg, Günther Ruckdäschel

Han fortsätter:

– Men man hävdar att Williamson inte begått något brott eftersom man talat med svensk tv. Dock ska man komma ihåg att intervjun gjordes i Bayern och därför vill vi pröva fallet här, säger Ruckdäschel.

Så detta lär fortsätta.. hade varit bra om det hade blivit rättegång för att se om det är förbjudet även i utländskt media att säga sådant som är brottsligt i andra länder..

Fast det är ju Gud som genom andra bestämmer.. Eller om det va så att en del tycker att de är mer än andra och anser att de tala och bestämmer vad Gud hade velat…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,