En hjälte är död

Jag pratar om Jerri Lin Nielsen som under en expedition till Sydpolen 1998 upptäckte en knöl i bröstet. Totalt avskärmad från allt vad sjukvård hette fick hon in material så att hon kunde göra en biopsi (vävnadsprov) på sig själv och denna analyserades och det konstaterades bröstcancer.

Hon fick då mediciner etc. så hon kunde börja behandla sig själv.. väl tillbaka i USA så opererades hon.. men cancern hann sprida sig.. och nu är hon borta..

Det är tråkigt när såna här hjältar försvinner.. för i mina ögon är hon en hjälte.. för vem hade vågat operera sig själv.. men vad hade hon för val?

I artikeln står att ”bröstcancern spritt sig till livsviktiga organ” och alla organ i kroppen är väl mer eller mindre livsviktiga.. men jag kan tänka mig att det måste vara lever och lunga.. för det är i de organen och så skelettet som bröstcancern sätter sina metastaser… och sen blir det hjärnan.. men då ska metastaseringen ha gått långt…

Det är så trist att cancern fortfarande kräver dödsfall… för vi måste kunna bekämpa denna djävulska sjukdom… mer forskning behövs.. och då tänker jag inte på den där lite flummiga forskningen om ”hur kvinnor upplever att få bröstcancer”.. utan specifik forskning på själva sjukdomen.. och då inte bara bröstcancer.. utan all cancer.. om man kunde stävja sjukdomen i tid.. ett vaccin eller dylikt som man får när man föds.. vilken dröm… och drömma får man ju…

Nu ska jag drömma vidare

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 svar

  1. Jag drömmer med dig Pysan!

    Det är alltid skönt att ha sällskap…
    Kram Pys

  2. Vad sorgligt att hon inte klarade sig!
    Jag köpte boken när den kom ut och man blev verkligen imponerad av hennes mod och styrka.
    Denna förbaskade sjukdom….:((
    Kram

    Ja.. jävla skitsjukdom… jag var inne på en sida på en av Sveriges största tidningar och läste om de som dött under första halvåret av 2009.. och varannan kändis hade dött av cancer… mer eller mindre… och det är så ruggigt…
    Skitsjuka… mer forskning.. för det behövs nu…
    Kram Pys

Lämna en kommentar