Tror inte det

Det står så här på Aftonbladet:

Aaaaj… Stramar det i ryggen när du läser detta?

Jag måste ju svara ”Ja!” på den frågan.. men jag tror inte att pilates är svaret…

Tyvärr så står det inte att man måste först veta varför man har ont i ryggen och nacken innan man börjar träna…

Tänk om jag satt igång och tränat som en galning… då hade jag kanske brutit ryggen med en mindre katastrof som följd… För benen blir ju ur kalkade vid metastaser…

Så det är jätteviktigt att veta VARFÖR man har ont…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Vad var det kvinnan fick?

Läser om den äldre kvinnan som fick fel medicin på apoteket..

Det står på Aftonbladet, Expressen, Metro, Svenska Dagbladet och Sydöstran

Redan när jag började läsa artikeln så drog jag öronen åt mig.. för det finns inget som heter cellgift… ska man prata om det så heter det cytostatika.. att media har så svårt att förstå att det är behandling och inte gift man får vid cancer.. ska man använda ett lättare ord så använd då cellhämmare.. något som hämmar celltillväxten..

Läser man sen och Sydöstran så kommer ännu mera detaljer fram…

Kvinnan hade fått recept på den smärtstillande medicinen Ardinex. Den ordinerade doseringen var en tablett tre gånger om dagen och skulle ha kostat 178 kronor per ask.

Nu kostade asken helt plötsligt 3 515 kronor.

Medicinen hon fått var inte Ardinex utan Arimidex som används för att behandla bröstcancer. En dosering på tre tabletter dagligen skulle kunna ha inneburit en dödlig dos.

Nu förstår jag plötsligt hur det förhåller sig..
Det är inte CYTOSTATIKA (CELLGIFT) det är antihormoner.. sådan man får när man har haft en östrogenpositiv tumör… Jag fick tamoxifen.. kunde lika gärna fått Arimidex.. Det är så långt ifrån cellgift man bar kan komma…

1. VAD ARIMIDEX ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Vissa tumörer är beroende av det kvinnliga könshormonet östrogen för sin tillväxt. Arimidex hämmar tillväxten av sådana tumörer genom att minska halten i blodet av vissa kvinnliga könshormoner, t ex östrogen.

Arimidex används för behandling av tidig eller framskriden bröstcancer hos kvinnor som passerat klimakteriet (menstruationens upphörande).

Och fortfarande så är Svenska medier så totalt borta när det gäller att kolla upp källor…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,