Cyto och Pamidronatdinatrium

Har varit till sjukhuset och fått cyton och så det där nya: Pamidronatdinatrium

Cyton vet ni ju hur det är med den… och den nya medicinen är för att stärka mitt skelett.. det är alltså ingen cytostatika utan helt och hållet en medicin för att göra livet mer behagligt… Gruppen läkemedel den tillhör har ett roligt namn, den heter bisfosfonater… det låter kul när man säger det fort och snabbt…

Jag får väl säga pamidronat så jag lär mig vad det heter…

Det tar 1½ timme för detta att gå in.. så först en timme med cyton.. och så omkopplingar och så in med den här i en och en halv timme… snacka om att jag är glad att jag har fått flytta från torsdag till onsdag…

Så i fortsättningen så ska jag få behandling onsdagar… hurra…

Naturligtvis så är det ju en bra sak för min kropp.. och alla bra saker gör att man får biverkningar.. så också med denna… här kommer de.. och det är inte så mycket.. och Fass skriver jag av ifall det händer något…

  • Det vanligaste är influensaliknande symtom och svag feber de första 48 timmarna efter att man fått behandling…
  • Ibland trötthet, sjukdomskänsla, rodnad eller svullnad..
  • Illamående, kräkningar och huvudvärk
  • Ögonirritaion

Så nu ska jag vara observant på detta också… Dessutom är det ju så mycket om svin och influensa och jag vet inte vad… så är de det jag ska kolla efter.. fast jag är glad att slippa leta efter svinen.. och bara jag rör mig och det känns konstigt så är det nog en liten biverkning…. för det är inte lite biverkningar som jag kan drabbas av….

Önskar er alla en trevlig Valborg och en fin första Maj..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

I väntan på Taxi

Ja.. jag har fortfarande tillgång till nätet.. Tjohoo…

Känns så skönt att jag har det så jag kan slänga iväg det här inlägget..

För nu börjar det.. eller rättare sagt igår…

Det faller nu… håret.. och det faller i drivor…så nu har jag snart nakna partier på huvudet känns det som.. jag ska ta lite kort och lägga ut på nätet.. så fort jag hittar kameran i flyttröran…

Annars mår jag bra.. fast det var lite jobbigt i morse… för det första vaknade jag med huvudvärk.. så jag fick stoppa i mig följande:
2 panodil, 2 långtidsverkande morfin, 1 vanlig morfin, 1 prostafen, 2 tabletter mot illamående (glömt namnen på dem..), 1 tablett mot magen och så 16 betapred som smält i vatten….
Till detta har jag sköljt med dental (fluor) och så med bakteriedödande medel…

Så min morgon går helt i medicinens tecken….

Så nu ska jag iväg och få cyto…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,